Dressyr

Idag blev det ett dressyrpass på lilla planen för Bellabus. Jag tänkte trimma lite programdelar/program. Började som vanligt med skritten och att få ordning på den. Det tog inte lång tid innan jag var nöjd, för hon lyssnade rätt så bra ända från att jag tog tyglarna. :-) Skrittade lite i båda varven, la in halter och volter. Ibland stressar hon iväg typ på långsidor osv. för hon tror det är dags för trav el dyligt. Så helt okomplicerad är hon ju inte. Men helt OK.
 
La sedan in bakdelsvändningar (tänk att jag ALLTID måste googla det ordet för att veta vad som är vad?!) och det gick SKITBRA!!! Lika som sist. Hon gör allting rätt känns det som, i vändningen. :-D Det har äntligen släppt. Så vi gjorde 3-4 st i varje varv, och sedan körde vi igång med trav.
 
Travjobbet bestod av travprogrammet i LA:3an, och det gick fasen svinbra. Jag red det bara en gång för hon gjorde allt typ klockrent. Jättefina längningar, halter, ryggningen, ja.. Allt. Skänkelvikningarna var OK.

Sedan galopperade vi fram lite, kände på henne något varv och la in någon volt här och där. Hon var med. Så jag la in lite förvänd bara för att känna på henne lite. Gick fint det oxå! Högergaloppen var dock... lite jobbig idag. Den var fin, men jag fick svårt att få henne på yttertygeln där. Men vi kämpade på och det kändes helt OK iallafall.
 
Efter pust så körde vi igång med lite galopp- och skrittövergångar på medellinjen. Så jag red ner till C i galopp, vände upp på medellinjen och gjorde halt i mitten så som i LA:3an. Första gångerna var hon lite spänd så hon saktade av till trav istället för skritt, men sedan fick vi till hyffsat bra avsaktningar. Innan hon fick fatta ny så fick vi kämpa med skritten för att få henne avspänd i ryggen. Varje gång blir hon spänd och låst i ryggen för att hon vill fatta ny galopp. Så det är traggling som gäller för att få henne att förstå att hon ska vara avspänd även i skritten.

Efter det jobbet så red jag galopprogrammet i LA:3an, och la in lite travjobb i avsaktningarna till trav, för att hon blev som en symaskin.. I övrigt var det bra. Längningarna var kanon, den förvända helt OK, och avsaktningarna PRIMA! Problemet kom ju något steg efter avsaktningarna då hon vill fatta ny galopp NU.

Sedan var jag i valet och kvalet om jag skulle trava av, eller rida hela LA:3an. Jag valde det sistnämnda. Det gick faktiskt jättebra! För att vara oss liksom. För att vara B. ;-) Det mesta gick bra, längningarna kanon, avsaktningar kanon. Skänkelvikningar OK, volter bra. Hon var med mig rätt bra i travdelarna. Men sen, efter galoppen så blir hon ju som vanligt taggad. Så jag la en volt innan nästa fattning för att få henne att varva ner litegrann iallafall. Så det gick helt OK. :-)

Jag kommer träna järnet på övergångar mellan galopp och trav framöver, så jag hittar mer verktyg för att få henne mellan hjälperna efter avsaktningen då hon kan bli riktigt spänd och bara springa som en tok...

Men jag är jättenöjd för hon gjorde ett kanonjobb! Hon är ju som hon är, det kommer vi inte ifrån. Lilla rödpuppan.
 
Fyndade två RBH schabrak idag oxå på Häst- och fritidsboden i Njurunda. Jag ÄLSKAR dessa schabrak, finns inga bättre. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0