Dressyrlektion FILM

Idag var det dags för träning igen. Jag red fram i alla gångarter och Bella kändes rätt OK, men var lite munnig i skritt och trav. Galoppen var asfin! I båda varven. Jag kunde forma henne med innerskänkeln och lägga volter och hon var med mig hela vägen. Det är ett stort framsteg för oss, då hon annars spänner till, och när jag ska lägga en volt t.ex så är hon inte riktigt med med innerbak. Men nu så!

Sedan kom Gittan in, och då red vi först framdelsvändningar. Gick ganska bra. Hon blir svår i vänster varv dock, jag får henne inte att ställa sig så bra och så blir jag stum i handen. Men det gick ok ändå.
 
Sedan satte vi igång i trav, det kändes väl sådär. Fick ingen riktigt bra känsla idag och Bella var lite ostadig i formen och gick och munnade lite. Och jag var väl lite lat, för när jag väl kom på att använda magmusklerna vart det bättre. Dock ej helt bra idag. Så jag accepterade läget att idag var ingen dag på topp, och bet ihop och red utan att gnälla. ;-)
 
Fick rida skänkelvikningar, och dom kändes lite bättre än dom brukar för att nu blev inte jag så stum i handen som jag kan bli. Dock är dom ju inte alls BRA. Hon går ju ur formen osv. Ja, jag blir frustrerad nu när jag bara skriver om det... Det är våran svaga punkt alltså. Sidvärts med bibehållen form och takt. Öppnor går bra, efter en del jobb. Men skänkelvikningar... Nä. Jaja, bara att kämpa på.
 
Sedan red vi på volt, och det kändes BLÄ. Hon var spänd, lyssnade inte vidare bra osv. Men så började Gittan sätta oss i övergångar från skritt, till trav, till mellantrav, till arbetstrav, till skritt, till halt, osv. Och själva arbetet gick väl inge vidare, MEN det gav bra resultat. Vi fick börja rida travlängningar och sedan komma tillbaka till arbetstrav, och detta gick ASBRA. Speciellt i höger varv, för jag kunde rida helt med sätet där, även när jag skulle be henne komma tillbaka. Jösses! Det har väl typ aldrig hänt!? Så det var en riktigt härlig känsla.

Så vi avslutade ju iallafall på topp även om större delen av träningen inte var någon höjdare. ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0