Gårdagen/Idag

Igår vilade Bellson. Jag skulle ha ridit på morgonen innan jobb, men det blev inte så. Jag ville sova vidare helt enkelt. ;-) Så idag så for jag iväg på rasten och red en sväng. Det var tänkt en skön slapp tur med galopp över ängarna osv. Och ja.. Det blev som det blev. Vi var ganska oense idag. Om hon ska gå en kravlös tur vill jag åtminstone att hon har lite gung i kroppen och att hon lyssnar på både framåtdrivande och förhållande hjälper. Men det ville hon inte idag. Hon var rädd, spänd och ångade på som ett ånglok. Så hon kändes liksom supertung fram, och då ville jag ju rida halvhalter och få henne med mig så att hon började svikta lite i bakbena. Men det tyckte inte hon.
 
Red massa övergångar men det hjälpte inte, det vart varken bra igångsättningar elr avsaktningar. Sedan blev det lite galopp på lägdan, och det var väl typ det som gick bra idag.
 
På hemvägen red jag serpentiner längs en bred grusväg, för att få henne med i sidorna. Snacka om att hon var spänd och okoncentrerad, det gick inte alls. Alltså, det gick en liten stund, sedan var hon lika spänd och okoncentrerad igen. Så när vi hållt på och tjaffsat ett tag fick jag nog, och tänkte till. Jag får backa bandet lite igen och låta henne bara vara när hon är såhär. Så på hemvägen så fick hon jogga precis hur hon ville, och jag krävde ingenting i princip. Och då blev vi helt plötsligt rätt samspelta, på sitt lilla vis. ;-) Inga bärande bakben och prydlig sits, men en lugn jogging som var hyffsat avspänd.
 
Jag hade lite för mkt krav idag helt enkelt motför vad hon klarade av. Är hon sådär i skallen är det bara att anpassa sig. Och kräva på banan istället, där jag kan ta igenom henne på ett helt annat sätt, och där hon kan koncentrera sig.
 
arkivbild på rödpuppan
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0