Första traven

Idag har jag och B travat! Red ut en sväng på vägarna, och joggade. Hon var så himla fin! Jag kräver ju nu att hon ska vara lugn, ha en bra takt och en bra rörelse i rygg och bakben innan hon får trava. Hon var så trevlig i traven! Stor och härlig taktfast trav. Jag svävade på moln. :-)

På hemvägen taggade hon till, så där krävdes en hel del jobb med skritten innan hon fick trava lite. Hon blir lite svår att nå när hon blir sådär, men det som funkar är liksom att rida som fasen med sätet, verkligen rida en lugnare takt. Det leder då till att hon försöker bita tag i/lägga sig i bettet, och som svar då så ger jag bara små vibrationer i bettet så att hon inte kan haka sig fast. Då börjar hon istället slappna av och följa med min takt, och då kommer hon igång med rygg och bakben och mjuknar hela hon. Så det är så vi jobbar när vi rider rakt fram och inte har några volter att lägga osv. :-) Men jag gör ingen grej av det, hon ska vara lugn. Punkt. Jag är lugn och konsekvent, och då kommer hon tillro så småningom. Vi hade ju kommit en bra bit med detta jobb innan vilan, så nu fortsätter vi med det helt enkelt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0