Dressyr i ridhuset

Idag blev det äntligen lite JOBB för mig och Bellson. Vi for över till klubben för lite trimning. Inte alltför hård ridning dock då hon inte jobbat ordentligt på 3 veckor. Lite lagom sådär. Började värma i alla gångarter, där hon var... lugn? Men liksom lite stretig. Hon var stel. Men jag red på, det kändes halvkasst. I värmnings-galoppen kändes hon bättre. Försökte tänka avslappning och länga/runda formen på henne. Gick rätt okej. Hon var medgörlig. :-)

Sedan började jag travjobba henne, och jag red öppnor på långsidorna, och volt innan varje öppna för att få böjningen med oss. I detta arbete var hon faktiskt riktigt fin! Hon var ju på, men bara jag kom ihåg att rida med mage, ben och säte så gick det skitbra. Då hittar vi ett trevligt arbete. Men så fort jag börjar bromsa med handen så hänger hon ju i den. Men som sagt, när jag hittade ridning, vilket jag gjorde nästan hela tiden i denhär övningen, så gick hon kanon. :-) Och såhär jämna har öppnorna nog aldrig varit. Det gick bra nästan från början till slut liksom. I båda varven. Hon var springigare i vänster varv, sen blev hon lugn i höger så där fick jag nästan driva på lite.
 
Direkt efter en öppna på långsidan så red jag in henne i galopp, galopperad ett varv på volten och gick sedan över till förvänd. Och jävlar vad fin den förvända galoppen var idag!! Jag trodde vi skulle ha tappat massor i det arbetet, men liksom förra vilan (2 veckor i .. nov?) så hade poletten trillat ner ytterligare. För nu var det finare än någonsin. Väldigt jämn, taktmässig.. Inte lika mycket sladdande med rumpan osv. Jättefin!! Och inget avbrott. Började i högern. Sedan var det dags för vänstern, den var oxå kanon. Fick hjälpa henne lite mer här dock, hon fick ett avbrott. Elr ett halvt byte gjorde hon, så fick sakta av och fatta förvänd och fortsätta med lite mer stöd.
 
Sedan travade vi av lång och låg. Är supernöjd!! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0