Dressyr + vaccinering

Runt 10.30 begav vi oss ut Bella och jag, för lite dressyr på planen i det fantastiska vädret. Plusgrader, sol och fågelkvitter. Me like! Dock hade det ju räckt med 0an eller någon minusgrad, för snön får gääärna vara kvar.

Iaf, jag började med två skrittvarv runt banan på långa tyglar. Sen gick jag upp till paddan och började skrittjobba. Hon tyckte det var lite besvärligt, men skötte sig bra ändå. Hon är väl såklart lite oriden i kroppen nu. Jag började i skritt längs spåret, och att hon skulle ställa sig åt det håll jag bad om utan stret. Jag la in volter och halter. Gick fint! Visst jag får ju traggla lite, men överlag skötte hon sig fint och det blev bara bättre. Höger varv var jobbigare, men det gick det å.

Joggade sedan fram med lite volter och lite tempoväxlingar, hon var fin! Men lite jobbigt för henne i höger varv då som sagt.

Skrittpaus, och sedan tog vi upp lite travjobb. Jag red öppnor på långsidorna, svängde in vid A/C och red 2 halter på medellinjen med fokus på rakriktning, att hon inte skulle vingla osv. Det gick fint faktiskt. :-) Dom sista öppnorna i respektive varv var faktiskt som dom skulle, det kändes jättebra. Så där avslutade jag den övningen. Avsaktningarna var ingen höjdare, hon låg på i handen.. Men ändå helt ok. Hur mkt kan jag kräva nu i dagsläget liksom.

Sedan blev det galopp. Jag la en volt på varje kortsida, och så fick hon öka lite på långsidan. Här och där la jag in en övergång till skritt, vilket hon gjorde kanon två gånger. Fin avsaktning! Fattningarna var inte på topp dock. Men allt kan ju inte vara bra. ;-) Galoppen var fin, åtminstone vänstern. Högern oxå men hon körde in röva så jag fick verkligen jobba med att rida henne med innerskänkel mot yttertygel. På slutet blev det bra! Hade fokus på att hon skulle bli låg och rund i formen, vilket hon blev i båda varven. Efter varje övergång blir hon dessutom finare och finare i galoppen.

Sedan travade vi av något varv innan vi var klara.

Gunnar kom sedan och vaccinerade henne, andra sprutan mot botulism. Herregud vad duktig hon var idag! Hon gjorde inte en protest. Jag laddade upp med go-käk och godis, och Gunnar stod och fjäskade och masserade/klappade/smekte på hennes hals.. Och så timade vi in så att när han stack så erbjöd jag käk strax innan, perfekt blev det! ;-D

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0