Dressyrlektion

Idag red jag och Bella lektion för Gittan. Jag red först fram 20 min själv. Jag skrittade 15 min, och fortsatte traggla med att hon ska acceptera handen även i skritten. Hon var fin nästan från början! Hon lyssnade bra. Var inte riktigt på bakdelen men hon ställde sig i innersidan vilket var det simpla jag bad om. La in lite halter. Därefter öppnor längs långsidorna. Sedan fattade jag trav, och GUD vad hon var fin. Hon blir så himla fin av noggrannt skrittjobb och spec. sidvärts. Hon var kalas.
 
Sedan kom Gittan. Vi körde igång i skritt, blev bakdelsvändningar. Fick tokmycket beröm över mitt jobb med skritten, på bara två pass! För det var enorm skillnad. En hyffsat lugn fin häst i skritten, och vi kom bra nära BRA bakdelsvändningar. Gäller att jag får till det med vikten, att sitta på rätt sittben ordentligt. Och ha koll på bakdelen i vändningen utan att hon börjar flytta den.
 
Sedan travarbete, öppnor på långsidorna och volt i hörnen inför öppnan. Detta gick bra! Sedan fick jag rida skänkelvikningar, in vid A/C och så ut till spåret. Vi fick traggla för att få en bra bjudning i skänkelvikningen och inte för mkt tvärning. Bella var JÄTTEFIN! Herregud så fint hon bar sig idag. Supermjuk i munnen och jag kunde rida med magen och rumpan, och benen. Asbra.
 
Sedan galopperade vi lite, på en stor volt, oså fick jag gå in och vända henne på en liten volt. Detta arbete var sjukt effektivt, hon orkade knappt, men vi fixade det galant iallafall. Jag vänder henne för ytterskänkeln, ska behålla samma lugna rytm, men hon får dock gå rakställd för att orka i den lilla vändande volten.
 
Sedan avtravning på mycket fin och lösgjord häst!! :-) <3 Mitt jobb med både skritten och öppnor/skänkelvikningarna har gjort massa gott. Gittan sa att hon aldrig sett såna skänkelvikningar och öppnor utförda av oss tidigare. Yeeey. :-D
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0