Konditionsrunda

Idag red jag och Bella ut på en konditionsrunda. Först fick hon jogga friskt på en snötäckt väg, fram och tillbaka. Sedan red vi mot den längre sträckan och där fattade jag galopp på engång, och så fick hon jobba tempoväxlingar. Vänster galopp först, och den körde vi ett bra tag. Hon var hyffsat fin faktiskt!! :-) Sedan höger galopp ungefär lika länge. Den är fan så mycket tråkigare att rida i.. Skulle vilja sitta och rida vänster galopp för alltid! Den är underbar, och jag får verkligen till allt i den galoppen. Men men, bara att kämpa med högern oxå. Den var absolut ingen katastrof, den var rätt bra. Eller, den blev iallafall det. Den blir bättre och bättre. Det handlar om rakriktningen. Hon kör in rumpan och spårar inte, och så hänger hon i högertygeln. Men nu får jag till det väldigt bra.
 
Sista biten på hemvägen tänkte jag hon skulle få galoppera lite fritt, i lättsits och friskare tempo utan särskilda krav. Men hon flippade ju redan vid fattningen då hon tog fel galopp. Försökte lösa det genom att vända henne, och sen vända henne igen när hon blivit lugn. Men nä, det funkade inte idag. Hon flippade. Så jag tog lite försiktig trav tills hon lyssnade ok, och så fick hon fatta galopp därifrån istället. Och så fick hon rulla på. Men hon blir stark! Mot slutet laddade hon som attan...
 
Sedan skritt resten av vägen hem. Hon hade mycket svårt att koppla av. Det skulle gå i räserfart. Men hon blir ju lite uppi varv när vi galopperat mycket såhär. :-) Inte så mkt att göra åt.
 
Imorgon blir det antingen vila eller skrittur. Jobbar kvällen, så får se om jag orkar gå upp tidigt och rida.
 

Provade nosplattan med fårskinn idag oxå. Hon passade faktiskt väldigt bra i det! Varken bättre elr sämre än utan. :-) Fint!

For även till Grafströms och köpte fårskinn till Micklem-tränset. Snyggt!! Och tryckutjämnande. :-D Det är ju väldigt smala remmar på det tränset så lite extra padding skadar inte ibland. :-D

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Har du det i färgen chestnut eller mörkbrun? :D Hon passar verkligen jättebra i det! :)

Svar: Chestnut :D Visst är hon fin :D Tack!!
Josefine Fred

2015-01-14 @ 19:18:20
Postat av: mikaela

jag har samma träns som dej från ps, men sett alla sätta remmarna olika, jag har mitt satt som ditt men ska det sitta så eller är vi helt fel ute :P sidostyckerna alltså :)

Svar: Man kan välja själv vad som passar hästen bäst. Personligen tkr jag detta är bättre eftersom nosgrimmans "bananböj" ska runda av kindbenet, och sätter man remmarna tvärtom kommer den böjen så långt fram, så den nästan är PÅ kindbenet.
Josefine Fred

2015-01-15 @ 22:54:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0