Lördags

I lördags så red jag Heavenly igen, den lilla ponnyn som jag skrivit om att jag ska hjälpa till med. Nu så står hon på bete bredvid min Bella, så det är en bit att rida för att komma till en ridbana nu. Så vi red upp till Alnö ridklubb med henne, för lite miljöträning och för att träna på att vara ensam osv.
 
I början var det en väldigt spänd och ofokuserad tjej jag hade att göra med. Hon gick runt och gnäggade och undrade vart alla hennes vänner var. Men jag började jogga igång ganska omgående för att hon skulle få fokus på annat. Först gick hon som sagt spänt och var inte alls med mig. Men ju mer jag red, desto bättre blev det. Så hon blev ju riktigt trevlig tillslut. Mycket övergångar mellan skritt och trav, samt serpentiner, 8 volter osv. Så att hon sätts i arbete hela tiden. Men denna ponny vill verkligen! Hon är så otroligt positiv och hon försöker allt vad hon kan fast att det är jobbigt.
 
Sedan var det dags för galopp, där hon har allra svårast. Eller, ekipaget (ponnyn och tjejen) har svårast för galoppen tillsammans, så tanken är att jag ska hjälpa henne att komma till jobb där. Och hon har två väldigt trevliga galopper, men hon är svag i dom. Speciellt i högern. Vi började med vänstern iallafall, och jag pressade henne lite mer än sist. Det gick bra! Hon är trevlig. Sedan tog vi högern, och ja, den gick oxå bra men hon faller mycket lättare isär här. Om jag ber om en lugnare takt så måste jag hjälpa henne ordentligt att orka där, för annars bryter hon av. Men vi hittade bra lägen. Jag började jobba lite fattningar i dehär varvet, för att stärka henne mer. Och hon är helt otrolig. Fastän att hon har så jobbigt i höger varv, så fattar hon ändå galopp på hjälpen, med bibehållen eftergift. Hon orkade bara ett par såna fattningar, sedan när jag skulle ta en till, så fattade hon vänster istället. Så jag fick jobba för att få en sista högerfattning. Och sedan gav vi oss.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia Spelkvist

fusk jag vill också kunna rida ponny :)

2015-07-12 @ 20:51:41
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0