Dressyr

For till klubben imorse för lite dressyr på Bella, och passade på att känna av Sprenger-bettet lite mer oxå.

Började med en massa skrittjobb i form av öppnor och framdelsvändningar. Hon var stretig som vanligt i början, men ju mer vi jobbade desto bättre blev det och jag gick över till nästa övning. Framdelsövningarna är kluriga, men det är bara att träna på så får jag nog in rätt känsla snart.
 
Joggade igång på en fin häst. Men hon var pigg som satan.. Gud vad hon är taggad nu. Det gäller verkligen för mig att rida in henne i arbetet och inte börja bromsa. Jösses. Lättare sagt än gjort.
 
Joggade lite galopp, och den var kanon! Och jag lyckades ha en väldigt stilla och fin hand, och hon bara jobbade på under mig. Det har satt sig i mig sedan Gittan förklarade det, att jag ska slappna av och hålla fram handen och bara vara, för att Bella ska  vara avspänd i sina rörelser. Nu var jag inte och fipplade och greja och det var stor skillnad. :-D Hon var jättefin! Högergaloppen var oxå rätt bra, men hon kör in röva lite och jag blir kvar i innertygel. Fast det jobbar jag med varje steg så det kommer väl det oxå. :-)
 
Sedan började vi jobba öppnor i trav, och herregud vad hon sprang asså. Innan jag fick henne till att spåra och arbeta.. Men när hon gjorde det var hon ju fin såklart. I vänsteröppnorna blir hon lite springig. Höger är mycket bättre. Sedan gick vi in på skänkelvikningar, och ja.. Dom är ju oxå sisådär. Dom blev bäst i slutet.
 
Gick sedan över till galopp, och jobbade lite förvänd på serpentinbågar. Gick jättebra men hon kändes trött så jag jobbade inge länge i båda varven.
 
Sedan gick vi tillbaka till framdelsvändningarna i skritt, och ja.. dom gick sådär. Inte så speciellt bra faktiskt. Men när det gick hyffsat så fattade jag trav och travade av henne.
 
Jag är alldeles för bitter nu så jag måste minsann börja plocka ut det bra varje pass nu:
 
* Jag lyckades ha en väldigt stilla och fin hand idag, vilket gav en trevligare ridkänsla
* Hennes galopp var väldigt bra idag
* Vi fick till några framdelsvändningar som var bra
* Hon gjorde öppnorna i trav bra, spec. i höger varv
* Jag lyckades sitta rätt upp och med "buret huvud" istället för att luta mig bakåt och ha gamnacke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0