Dressyrlektion

Imorse blev det en dressyrlektion för bästa G igen. :-) Bella var mycket fin idag! Jag började själv att skrittjobba henne en kvart innan G kom in. Öppnor på långsidorna och slutor på kortsidorna, gick bra i höger varv, lite värre i vänster. Brukar vara tvärtom. Ett gott tecken tkr jag på att högersidan börjar komma ikapp. ;-)

Började jogga igång lagom till att G kom in, och Bella hade en jäkligt fin och trevlig takt. Jag tänkte lite vändande i hörnen. Fick hjälp och guidning av G som fick mig att rida Bellan i en mycket bättre balans, och att inte slarva vid varvbyten osv. När jag hittade rätt på ytterskänkeln i högervarvet blev det en helt enorm skillnad. Då fick hon ta i lilla puppan, så hon saktade till och med ner tempot.

Sedan pausade vi efter en stunds jobb med balansen och att hon ska bära sig hela tiden.

Sedan började vi med travjobb. Jag fick använda hela långsidan, först lägga en volt i hörnet, fortsätta i öppna, och sedan lägga två volter längs långsidan, och emellan volterna fortsätta i öppna. Så fick jag rida 2-3 långsidor ner, och sedan rida snett igenom skänkelvikning och byta varv. Detta jobbade vi med ett bra tag, och det blev en jättestor skillnad ju längre vi jobbade. Jag kände att jag fick henne mellan hjälperna på ett sätt jag inte känt tidigare. Hon var väldigt samarbetsvillig i dethär arbetet. Och jag fokuserade stenhårt på blicken, vikten och ja.. min inverkan helt enkelt.

Sedan fick vi pusta innan vi tog galopp. Galoppen fick bli på volt, en stor volt, där vi fick rida mindre volter och ha koll på yttersidan. Mycket bra styrketräning som Bella utförde galant! Jag fick hjälpa henne ordentligt med takten då vi red på stora volten för hon var nog lite trött i röva och började falla isär lite. Så jag fick stötta upp med ben och säte så att hon höll ihop hela vägen.

Samma arbete i höger varv, höger galopp, och den var finare än den brukar. Det tar sig. :-D Den kändes riktigt bra. G var oxå jättenöjd med hela passet så vi fick avsluta här då vi jobbat så bra. Travade av lång och låg, på en  rätt så taggad brud ändå... Tog ett tag att få henne att varva ner och börja spåra igen.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0