Dressyrlektion (FILM)

Idag blev det dressyrlektion igen, och med mig hade jag mamma som sällskap och kameraman! Idag har jag alltså lite film. :-)
 
Det gick svinbra idag. I början då jag red fram själv så kändes hon taggad och spänd, ville bara galoppera. Så efter några försök med vettig trav så la jag ner det och bad om galopp istället = nöjd häst.
 
När Gittan kom in började vi lite smått med framdelsvändningar, som tydligen satt ganska bra idag. Det kändes inte helt bra, men tydligen så var det så. Dock är hon ju lite ur form när hon gör dom, för hon blir ju lite stretig i skrittarbetet. Men det är väl ett bra steg på vägen om vi börjar utföra dom flesta ganska rätt. :-)

Sedan joggade vi igång, och då fick jag ligga på en stor volt, och tänka halvhalt under 5-6 m, och sedan rida på fram igen. Typ tempoväxlingar. Och det gick asbra! Jag guidades till att tillslut bara rida med rumpan. Att få henne till en tempominskning med bara sätet.. wow! Det händer grejer nu. Det börjar kännas riktigt bra. :-D

Sedan fick vi göra lite konstigt som jag inte fattar så mkt av, men som tydlien är bra för oss. Jag fattar när jag får det beskrivet, men jag lyckas inte utföra det. Detta är alltså bra när vi sedan ska rida förvänd bl.a. Men iaf så ska jag rida henne lite utåtställd, men INTE böjd, vilket jag tkr är skitsvårt bara det. Sen ska jag vända framdelen in för ytterskänkeln, och bakdelen sladdar då in, och då ska jag jobba ut den med innerskänkeln. Ja, det blir helt fel i min lilla hjärna. För antingen böjer jag henne elr så blir hon inåtställd tillslut. Ja iallafall så gav detta resultat i både den förvända galoppen, och i traven då jag har problem att rida henne på yttertygeln i höger varv, utan blir då fast i innertygeln. Men som sagt efter detta travjobb blev det bättre.
 
Galoppen då, ASFIN! Började i höger, och den var bra. Fick jobba lite samma som i början, lite tempoväxlingar/långa halvhalter, så hon fick samla sig lite, och sedan gå fram. Gick super. Sen fick vi gå över i förvänd, och där mina vänner, har jag fått in en ny känsla som ska ta oss till nästa nivå i den förvända. Hela tiden nu har jag gett henne en tydlig tydlig ram, det har varit fokus på att jag ska lära henne den förvända och då hjälpa henne väldigt mycket.
 
I nuläget så hämmar jag henne genom att rida så, för hon blir kort i stegen, jag håller för mycket ram, samt för mycket yttertygel. Nu gäller det att ge henne mer frihet, en mjukare och längre yttertygel så att hon får utrymma att vända runt med yttre benparet. Och hon ska inte förböjas i insidan längre. Och det fick vi smaka på idag! Det rörde sig mycket mer när jag fick till en mjukare och längre yttersida på henne. Samt att det kändes nästan som rättvänd galopp dom bitarna.

Sedan vänster då, samma jobb där. Hon var lite svårare, men det gick jättebra. Hon var så sjukt duktig!! Mamma fick inte vänstergaloppen på film, men högern finns iaf. :-)

Sedan travade vi av en mycket glad och nöjd tjej, elr två nöjda tjejer!! :-D

Det "konstiga" travarbetet samt hela höger galopp + förvänd:

Avtravning:
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Vilket fint ridpass, det såg så stadigt och prydligt ut. Ni är väldigt duktiga tycker jag!

Svar: Tack snälla!! :)
Josefine Fred

2015-03-29 @ 16:19:37
URL: http://maria-hastliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0