Uteritt galoppjobb

Red ut Bellabus idag, i skogen. En lite rejälare tur. Elr ja, en normal tur i alla gångarter egentligen. ;-) Började i skritten med lite sidvärts, ganska kravlöst. Joggade sedan igång och där var hon ganska fin. Jag hade raka bettet idag och fasen vad hon blev stum. Jag har upplevt det det senaste, att hon blivit stum på det.. Ska exprimentera lite. Är det så så plockar jag bort det ett tag isåfall.
 
Jobbade tempoväxlingar i traven, och hon gör ju gärna som hon vill när vi rider ut så då blir det protester då jag vill minska tempot. Men bitvis där så lyssnade hon svinbra, för sätet, precis som jag strävar efter. Sedan la jag in övergångar och dom var helt ok!
 
Sen kom vi upp till skogen och där fattade jag galopp så hon fick rulla på. Saktade av och bytte galopp 4-5 gånger innan vi kom upp till plana skogsvägen. Jag fick länga ut tygeln rejält och bli passiv efter avsaktningen, annars taggar hon till så jävulskt. Så jag ger henne nästan lång tygel, och då blir hon rätt chill, och ur det fattar jag galopp. Hon blir rätt fin då faktiskt!
 
Sedan efter skrittpaus så skrittjobbade vi lite öppnor/slutor, men det var visst väldigt jobbigt idag, iallafall när man behövde kliva in med höger bak. Suck. Men bitvis var hon fin, och då hon blev som finast så körde vi igång i trav igen.
 
Skrittpaus innan vi vände hemöver, och där hade jag planerat galopp eftersom hon blir så taggad. Lika bra att kompromissa. Vi körde galopp/skritt- övergångar, och hon lyssnade faktiskt jäkligt bra, MEN jag fick rida för allt jag var värd. Jag vägrade dra i henne, så jag tvingade mig själv att RIDA takten. Och hon blir som sagt taggad och på, så jag fick rida med röv, lår, mage, rygg... allt. Och hon svarade fint på det. Blev inge flipp eller nånting trots övergångarna. Hon fattade rätt galopp varenda gång oxå. Och på slutet så la jag ner henne och joggade av henne i galopp, jösses. Att hon klarade det?! Hon var jättefin. :-D

Sedan skrittpaus innan vi kom ner till vägen igen. Och jag kände att hon började ladda så vi körde lite galopp igen, först vänster. Fokus lång och låg, hon var fin. Sedan höger. Den var ju katastrofal, asså... bensprattel deluxe?! Jag "tvingade" henne att bära med höger bak och det blev byte till korsgalopp, trav ja allt vete gudarna för det var tydligen väldigt besvärligt. Men jag gjorde om och då blev det bättre. Sedan lät jag henne gå på lite mer på slutet, vi behöver MER galopp i högern. Hon blir så kort i takten. Annat är det i ridhuset, där börjar den bli riktigt bra.

Dock så kanske jag måste gå och justera mig oxå för jag börjar känna mig lite sned igen. Kan ju oxå påverka. ;-)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0