Dressyr (FILM)

Idag körde vi lite dressyr jag och Bella. Först skrittjobb, gick ganska bra. Eller hon var fin! Provade bakdelsvändning för att stämma av och dom gick bra. Joggade sedan igång en jäkligt fin häst, hon hade riktigt trevlig och taktmässig trav och var så mjuk och fin.
 
Sedan galoppjogg. Vänster först, den har hon enklare för. Hon var rätt OK där. Sedan högern, jösses vad hon vill gena i hörnen där. Så stannade i hörnet och provade vände henne runt med ytterskänkeln, och då hamnade bakdelen på plats då vi kom lagom till hörnet igen. Så det funkade rätt bra!
 
Sedan skrittpaus, och därefter blev hon så himla spänd. Jättejobbig faktiskt. Blev livrädd för en kråka som kraxade i ett träd, så hon kunde inte slappna av så länge han satt där. Hon gick emot och stretade rejält i skritten.  Men när vi fått iordning på karusellen gick vi in och red travarbete. Skänkelvikning på diagonalen och så öppna på långsidorna. Faktiskt så kändes detta arbete rätt OK! Speciellt öppnorna. Hon kom snabbt till arbete där, så jag höll inte på alltför länge.
 
Sedan skulle jag rida lite galopp. Men innan hon slappnade av alltså... Hon var superspänd. Men jag provade fatta galopp och red ngt enkelt byte, och första ggn gick väl OK. Men hon var som sagt spänd så hon körde upp huvudet direkt, och så ut med bakdelen och så ville hon gärna bestämma när nästa fattning skulle ske. Så hon väntade tyvärr inte så bra.
 
Red igenom LA:3an iaf, och ja.. Som vanligt så blir hon så sjukt koncentrerad när det väl gäller, haha. Jag vet inte om det är jag som utstrålar något? Men hon blir lydigare på ett vis, och springigare på ett vis. Avsaktningar, upptagningar och halter funkar skitbra i programmet. Men däremellan, efter galopp t.ex, så blir hon jättespringig, sedan genar hon rätt rejält i varje hörn. Hon körde även ut bakdelen här och där för att underlätta elr för att förekomma mig. Så det är lite både och dedär. Den förvända galoppen kändes kanonbra! Så det var kul. Och att avsaktningarna fungerar är ju ett stort framsteg. Även att upptagningen efter galopplängning går så bra, hon saktar inte av utan hon jobbar galoppen tills jag ber om en avsaktning.
 
Så, jag är väl lite less. Mest på att hon kör ut rumpan dvs på att jag inte lyckas rida henne till rakriktning, och less på att hon blir så stressig i programmen. Och min ridning, ja. Jag kände att jag red med lite för mkt hand idag, och jag försökte tänka på det men nä, jag hittade inte riktigt dendär sytrådskänslan då jag bara kan rida med sätet. Men, jag tror jag är för hård emot oss nu. Det går ju framåt mest hela tiden, och vi har gjort och gör en jäkla resa. Så jag ska nog helt enkelt fokusera på det som gick bra idag, och fortsätta träna både på mitt eget och fortsätta träna Bellan så att hon presterar lite bättre.
 
Men jag funderar, hur löser jag bäst dessa problem som uppstår i programmen? Jag tänker att det vore smart att rida programmet, och varje gång det uppstår ett problem, att hon genar i ett hörn eller att hon inte saktar av när hon ska, att jag då gör om det momentet tills det är så bra det kan bli? Så har jag ju gjort förut. Hur gör ni?

LA:3 travdelen:
 
LA:3 galoppdelen:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0