Gårdagen

Igår hade jag verkligen fullt upp. Jag hade hand om tre hästar som skulle motionera på ett eller annat vis. ;-) Jag började med B som skulle skos kl 10.15. Innan det mockade jag och gjort klart allt åt alla. Bella hade det jobbigt när hovis skodde fram. Bak var bara att glömma. Hon är för spänd fortfarande i högersidan, så hon vill stå på ett visst sätt med det benet vilket leder till att det inte går att sko vänster bak. Och heller inte höger bak eftersom det bara funkar att stretcha bak det benet en stund. Så hovis återkommer när det passar oss. Jag skruvade i traktbrodd iallafall så hon iaf inte behöver slira omkring.
 
Sedan fick hon massage. Och i fredags kom jag på hur jag skulle jobba för att få spänningen att släppa. Den spänning som gör att hon står som en banan med ryggraden. Det finns ju en liten  "muskel" elr vad det är, nedanför virveln lite på insidan till, som man kan klämma på för att hjälpa hästen att få bort ev. träningsvärk när dom gått hårt. Och den brukar jag jobba med just när B gått hårt. Men eftersom det är i det området hon är så jäkla spänd i nu, så testade jag att använda mig av den lilla klämningen. Och vad händer? Jo hon ställer sig rakt! Hela ryggraden ba for till rätt ställe igen. Helt magiskt. Så jag jobbade med det, och passade på att massera där hon har strängar, medans jag höll på den lilla bullen. Det släppte massor. Jag masserade även lite kring det stället, och även då släppte det en del. Sedan lägger jag på Dr Schaettes liniment. Och så får hon sig en promenad innan såromläggningen. Jag stretchar även h.bak efter promenaden.



Sedan var det Heavenlys tur ut. Jag hade lite kort om tid så jag hann inte göra så mycket mer än att borsta lite snabbt och på med sadeln. Hon var lite spänd kring sadelgjorden så jag masserade ca 5 min, men det hade behövts lite till. Men vi red en sväng på travbanan iaf. Ca 50 min. Mycket skrittjobb, men även trav och galopp. 30% av vår travbana går (igår iaf) att rida på i högre gångart än skritt, som tur är. Heavenly var jättefin! Men hon blev lite tung på hackamoret. Då får jag rida ännu bättre så att jag plockar in domdär bakbenen som hon sackar lite med.

 


Sedan var det Sparvens tur. Sparven har jag aldrig ridit förr, men idag var det alltså dags. Hon var väldigt speciell att sitta på, och att rida. Hon fick oxå en tur på travbanan, med fokus på att länga steg och överlinje. Hon blev gärna lite kort, som en boll liksom. Men det gick bara fint! Trevlig ponny med bra inställning. :-)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0