Att mörka ner ett ljust läder

Det var en av läsarna som ville veta hur jag gjorde för att mörka ner mitt Ps-träns. Och det är kanske fler som vill veta, för det ville jag, men det fanns inte mycket bilder osv.
 
Först så tog jag olivolja, som vissa lädernissar rekommenderar. Strök på ett par lager och vart väldigt nöjd. Men sedan dagen efter då jag kom ut i dagsljus så var det inte så mörkt som jag trodde. Så då for jag och köpte Neatsfoot oil, alltså riktig läderolja. Och av den så strök jag på kanske 6-8 lager.
 
Jag stryker på oljan med en vanlig svamp. Ganska tjockt lager, och sedan får det ligga och suga in i lädret. Och när det torkat in så stryker jag på ett nytt lager osv. Och så håller jag på tills det är mörkt nog. Det blev som sagt kanske 6-8 ggr, och sedan gick jag ut med tränset i dagsljus och det var rätt nyans. Det är dock svårt att få rätt nyans på bilderna. När det är skugga så ser tränset mörkt och fint ut. Sedan ser det såklart ljusare ut i strålande solsken.
 
Men det är ändå mycket bättre än innan.
 

De två bilderna ovan är innan behandling.

De två bilderna ovan är efter ett par lager olivolja. Det blev ändå ganska stor förändring redan där.


Slutresultatet i skugga vs sol.

Hur det såg ut innan i solljus.

Kommentarer
Postat av: Rosanna

Åh, vilket bra inlägg! Råkade också köpa ett för ljust träns...:P Vart köpte du Neatsfoot-oljan? =)

Svar: På grafströms 😊
Josefine Fred

2016-09-02 @ 23:51:32
URL: http://kattmedpistol.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0