Pigg, fin och stadig på foten!

Det var dagens Bella det. Jag har ju grubblat en del sedan senaste passet när hon var så "trött" och snubblig osv. Och det har jag väl egentligen gjort efter alla pass. Vad klarar hon av, vad klarar hon inte av, blev hon trött nu? fick hon ont nu? tog det emot nu? behöver hon vila nu? Osv. Fast veterinären har ju sagt att så länge hon inte protesterar är det lugnt. Hon protesterade ju i våras vid de tillfällen där det tog i, så jag vet ju att hon säger till..
 
Men idag gjorde jag ett litet experiment. Jag tänkte verkligen känna efter och analysera hur hon betedde sig under dagens skogsdressyr, vs med hur hon beter sig på ridbana/travbana.
 
Så jag red på ganska intensivt idag. Vi var ute 1,5timme. Hon fick klättra, skrittjobba med tempoväxlingar och skänkelvikningar, hon fick jogga övergångar, och sedan joggade vi upp emot hovberget över stock och sten, rötter osv så hon fick öva sin koordination. Efter det red vi hemöver, och det blev nedför som hon fick jogga i tempoväxlingar. Lugnt nedför, och när det blev plant ökade jag traven. Sedan när vi kom ut på vägen igen körde vi galoppfattningar från skritt, som var superfina. Hon gjorde dom med riktig gest. Hon blev bara mjukare och lugnare ju fler galoppfattningar jag gjorde. Hon var riktigt fin. Och jag var noggrann. Halvhalterna skulle tas, inge mesridning eller fråga efter något halvdant. Utan tar hon inte halvhalten så håller jag tills den går igenom.
 
Det som händer är att visst, hon vill gå i låg form, men då istället för att följa med och hamna i framvikt själv och tycka synd om henne, så rätade jag på mig, satt på rumpan och red henne i det. Och hon vart superfin!
 
Och sen skrittade hon hem i hur fin skritt som helst... Så jaaa.... Jag tror min häst blir lite lat på bana. :-D Där kan jag jogga någon minut och sen tror hon att hon ska dö känns det som. Förmodligen så är det så att hon kör lite med mig eftersom jag blir såhär "ååh stackars, ja klart du ska vila" osv. ;-)
 
Så, idag är jag full av hopp! :-D
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0