Två fina brudar!

Idag har jag ridit Heavenly och Bellan. Det var ett tag sedan jag red H, för hon har haft vintervila. Och innan dess red jag 1 gång, men då gick det inte superbra. Men nu var det alltså dags igen. Idag gick det kanonbra! Men det gör det oftast när jag är helt med liksom. ;-) Sinnesnärvaro är A och O.
 
Red på travbanan, och hade planerat att jobba i paddocken oxå. Men det blev endast travbanan. Red mycket skrittjobb, då jag blev inspirerad av mig själv och B igår då vi skrittjobbade så mycket. Det är så roligt! Man får sådan koll på alla delar, både på en själv och på hästen. Sedan blir dom så lösgjorda och lätta att ha att göra med i de högre gångarterna sen.
 
Började med halter direkt när jag tagit tyglarna. Gas och broms, oxå A och O. Där är jag lite slarvig ibland. H var väldigt duktig, hon brukar gå emot ganska mkt, men idag lyssnade hon bra på sätet. :-) Travade lite innan jag bestämde mig för att introducera framdelsvändningar,  alltså flytta bakdelen runt framdelen.

H har ganska svårt för att acceptera att flytta sig för tryck från ryggen, även ryggning. Rygga gör hon inte för ryttare i dagsläget. Men jag började alltså därför med att bara få henne att flytta ett steg i taget, så att hon skulle förstå vad jag menade. Sedan beröm och så fick hon gå framåt i trav som belöning. Sedan krävde jag mer och mer, alltså självklart i hennes takt, men tillslut så kunde hon byta varv genom en framdelsvändning. Superduktig!
 
Sedan fick hon galoppera i båda varven, och hon var kalasfin. Hon var rund, låg och taktmässig. Bitvis blev hon stark och försökte släppa arbetet, så några få diskussioner hade vi. Men överlag var hon jättefin och det hon presterade där är ett stort steg i rätt riktning.
 
Avslutade med skritt på lång tygel, för att sedan ta och korta upp den igen och kolla läget med framdelsvändningarna. Här var H lite... att hon ville göra som hon tyckte,(hon blir lätt så), men vi tragglade på lite, och på slutet fick vi två riktigt fina vändningar. :-) Så detta får smälta in nu till nästa gång.
 


Framdelsvändning. Är det bara jag som har så himla svårt att komma ihåg vad som är vad?! Jag tycker att det borde heta tvärtom. Att dehär ovan är en bakdelsvändning, därför att det är baken som vänder. Men det är tvärtom, med förklaringen att bakdelen vänder runt framdelen = framdelsvändning. Man vänder runt framdelen. Men jag får alltid fundera och googla när jag ska förklara vilken av vändningarna jag gjort.
 
Sedan var det Bellas tur. Jag hade lite planer för henne att först gå på grusvägarna (som numera är täckt av packad snö), för att sedan få galoppera upp i skogen på stigarna. Men det blev endast grusvägarna idag för det var en massa maskiner i skogen som arbetade, så det gick inte att komma förbi. Men skitsamma.

Bella var ganska tittig och spänd bitvis i början, och bitvis VÄLDIGT fin. När hon väl var spänd så var hon väldigt spänd, och jag fick släppa tygeln typ 3 ggr och låta henne bara vara, för jag kände att mitt tålamod tröt. Så plockade jag upp tygeln och började på nytt igen, med ny energi (Y). Och när hon väl var fin så var hon otroligt fin.

La in lite skritt-öppnor, och då blev det stor skillnad. Hon blev mer med, och det blev enklare att dels hitta till det bra, avspända läget, och dels blev hon mer lösgjord så hon blev ännu finare i traven sen.

På hemvägen så blev det faktiskt galopp, nästan ända längst bort i slutet av denna väg och hem. Hon brukar bli vansinnigt taggad här, så senast vi red här blev det i princip bara skritt. Men idag så hade hon lugnat ner sig, och hittade ett väldigt bra skrittläge. Så jag fattade galopp ur det, och hon var hur fin som helst! Lät henne brassa på lite, så länge hon galopperar med en bra takt och en mjukhet i kroppen så gör det mig ingenting att hon har lite kul. :-D Eller att vi har lite kul! Det är annat när hon spänner hela överlinjen och liksom är beredd att tvärnita när som helst för att hon är så spänd/rädd liksom. Men slappnar hon bara av hyffsat så får hon gasa på om hon vill. (Y) Vilket hon alltid vill!

Saktade av några ggr, och fattade ny galopp vid läge. Hon hade ovanligt lätt för att hitta rätt läge i skritt idag, så tidigt efter galoppen. Och sen var det bara att fatta ny. Superfina fattningar idag!

Ja idag har vi alltså njutit och haft väldigt kul jag och B. :-D
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0