Veterinärbesök

Igårmorse var jag och Bellabus ut till Per veterinär. Han åker jag alltid till när det gäller rörelsestörningar/hältor. Han är överlägset bäst. Jag började med att förklara läget, ända bak till då hon skadade sig på hasspetsen, tills hennes nya beteende i ridningen, till jossans besök hos oss, till hur hon tillslut blev att rida nu sista veckorna.

Så vi började att kika på henne i trav på volt. Per såg inget uppenbart. Frampartiet var klockrent, stora fina rörelser och hon är helt ohämmad där. Elr, han såg lite av high-heel störningen hon har, men den har ju minskat med typ 90%. Så det är liksom inget att bry sig i.

Han tyckte att bak så tog hon inte ut stegen så som hon egentligen borde, men han såg inget som man egentligen bör göra ngt åt bara av att se på det.

Sedan gick vi vidare in och sprang på gången. Inga konstigheter där heller. Dags för böjprov, vilket jag inte gillar alls. Han misstänkte höger bak, om något. Så han började där. Klockrent både högt och lågt, trots hennes gamla ärrvävnad efter att hon slet av senan för 4-5 år sedan. Sist vi böjde det benet gav hon reaktion pga ärrvävnaden, men det var alltså inga problem nu. Skönt! Vidare till vänster bak. Lågt helt klockrent, och när det var dags för högt så stötte vi på patrull. Hon stod fint då han böjde, men när hon sprang så var hon halt 1,5-2 grader. Min teori var ju knäledsinflammation så där kände jag mig inte jättekul inombords.

Vidare in till ultraljudet, då han ville kolla akillessenan och hasspetsen eftersom den är så pass deformerad som den är. Han kollade även knäleden, och den kunde vi utesluta direkt för där fanns inget tecken på inflammation. Vilken lättnad!! Han hittade rupturer på senan, den som går ovanför hasspetsen. Den har ju sett deformerad ut ända sen friskförklaringen, och jag har skickat bilder till dåvarande behandlande veterinär på detta, men man har inte velat titta vidare på deformeringen utan tyckt att hon kommer förmodligen alltid se defekt ut utseendemässigt efter sin stora skada.

Men den är alltså skadad, och det var inte konstigt att hon reagerade på böjprovet när man drog ut och stretchade den skadade senan. Och att hon har dagar som känns värre var heller inget konstigt. Mer uppvärmning och ännu mer ridning som är anpassad efter henne.

Så jag ska rida på som vanligt, men istället för att ta igenom ev. protester när jag ber om aktivitet v.bak, så ska jag backa lite och göra enklare övningar dom dagarna. Hon kommer att känna av detta i vågor trodde han. Så det är bara att rida på och hoppas på det bästa. :-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0