Ni kommer väl ihåg att ge extra salt?

Jag skulle vilja ge en påminnelse om att komma ihåg att ge hästarna extra salt. I normala fall klarar sig inte en häst på endast saltsten, inte ens på vintern. En häst som tränas, och speciellt hästar som svettas mycket, behöver extra salt i fodret oavsett om de har saltsten eller ej. Den mängd som behövs tar helt enkelt alldeles för lång tid för en häst att lyckas få i sig via en saltsten.
 
Nu på sommaren är det extra viktigt med extra salt. Jag ger ca 20-40 g extra varje dag, året om. Överskott kissas ut så det är ingen fara. Hellre det än underskott.
 
Det står lite olika i olika studier, men gemensamt är att hästarna ej (generellt) klarar sig på endast saltsten om de arbetar.
 
Jag ger B två nävar betfor, och 45 gram salt. 5 liter vatten. (Man ska ge 9g salt per 1 liter vatten). Om hon dricker hälften så är jag nöjd, men oftast dricker hon en 3-4 liter vatten iallafall vilket motsvarar 27-36g salt.
 
Dagsbehovet är ungefär 20-25g salt för en häst i vila. Det innebär att en saltsten på 2 kg ska räcka i 80-100 dagar. Jag läste att en varm sommardag där man travjobbar en häst i 30 min behöver hästen 20-40 gram minst.
 
Så kom ihåg saltet!! :-) Och även mineralen Selen som ju är viktig året om. :-)
 
 

Kommentarer
Postat av: Beatrice Hanssen

Bra inlägg, jag ger alltid extra salt till min häst! :-) Sen har han alltid tillgång till saltsten! :-)

2016-06-03 @ 14:29:48
URL: http://beashastliv.for.me

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0