Dressyrlektion

Idag for jag och Bella över till Färsta för en dressyrlektion för bästa G. :-) Jag skrittade fram själv, men var rätt stressad så jag kände mig väldigt oorginaserad. Men B var lugn och fin, flyttade fint i framdelsvändningarna osv. så det gick ju bra ändå. Men gillar att ha en liten plan iaf, en övning eller en väg jag tänkt rida.
 
Joggade sedan igång, och hon kändes fin i början, men sen blev hon stressig i skallen. Precis då kom G, så vi fortsatte att värma med hennes hjälp. Jag fick hitta rätt på skänklarna, hålla om och använda dom mer. Vi gick in på en 8volt, och i början kändes det inge bra. Men ju fler ggr och ju mer noggrann jag blev så blev B väldigt fin! Hon började vänta, hon började mjukna och bli väldigt trevlig. Sedan fick jag gå ut på spåret igen och då blev hon sådär älgig igen, att hon bara ångar på utan att vänta. Så jag fick tänka öppna längs långsidan. Det SÖG idag. Det gick verkligen dåligt, jag kände mig helt värdelös. Fick inte alls till det..
 
När vi gett upp den biten, (när det gått hyffsat) så gick vi in på en stor volt och där fick jag jobba med henne. Jag kände att hon sprang, men det är inte att hon blir trippig nu, utan hon tar stora, fina kliv, det gör hon, men hon älgar liksom på.  Och det gör mig frustrerad, men Gittan hjälpte oss ur det väldigt bra. Jag bara koncentrerade mig på sitsen, G påminde mig om att sitta på rumpan, dra in svansen, och forma runt inner skänkel. Sedan fick jag rida tempominskningar/halvhalter, vilket så småningom gjorde att hon började vänta, och lugna sig. Istället för att vi hamnar i dragkamp, så smög vi liksom in denna övning som automatiskt gjorde henne mer lyhörd. Sedan fick vi blanda in lite galopp, och någon övergång osv. Och det gick väldigt bra, för jag hade dessa halvhalter/tempominskningar att luta mig på när hon sprang iväg efter galoppen, så det innerbar att det var lättare att få henne lugn igen. Det var ett väldigt nyttigt pass.
 
Lite likt en bergochdalbana var detta pass. ;-) Jag ska rida lektion imorgon oxå, och det ska bli spännande att se hur hon är då min lilla fis.
 
Min nya kavaj kom idag oxå, den var så fin! Rejäl och bra kvalité.. Och den satt bättre än min andra lila, som är lite för liten. ;-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0