Hello

Efter förra uppdateringen har hon vilat en dag, och i förrgår så red Othilia. Hon red ut och hon var nöjd med Bellabus. :-)
 
Igår så for jag och B in till Färsta för lite lösgörande ridning i form av olika sidvärts. Men så fort jag ens kom dit så skakade B, så hon var på sånt humör.. när jag satte upp så satte hon fart. Hon var så spänd och stressad, och benen trippade snabbt snabbt på henne. Jag vet inte riktigt vad det var, men jag försökte med en hel del olika metoder. Mycket skritt och mycket sidvärts, men nä.. hon kunde inte koppla av mentalt. Tillslut hittade jag ett sätt som funkade, att rida på ordentligt framåt på en 8-volt. Då började hon på att kunna slappna av. Sedan så fortsatte jag i galopp, och red som en fyrkant, och vände henne i hörnen. Hon var faktiskt fin i galoppen :-) Så efter det travade jag av henne, jag fick liksom nöja mig med att vi hittade avslappning och samarbete tillslut.
 
Idag så var vi iväg igen. Och med mycket bättre förutsättningar, Bella kändes lugn redan från start. Yes liksom! Jag red uppridningar i skritt, och tog varannat varv vänster och varannat höger. Så låg jag och rullade i skritt, med tempoväxlingar. Sedan övergick det till skritt- och travövergångar, för att sedan avslutade uppvärmningen med galopp, även den fick hon gå på medellinjen och varannat varv höger, varannat vänster. Hon vart väldigt lugn och fin av detta jobb. Hon bröt av några ggr själv, och då fick vi tillfälle att träna på att lugna oss i traven och göra nya fattningar.
 
Efter skrittpaus gick jag in på en övning som jag tänkte ut. Där jag kom i trav, fattade galopp på mitten av långsidan, vände i en volt tillbaka så att jag kom i förvänd galopp. Galopperade förvänd galopp genom två hörn, och sedan bröt jag av till trav på mitten av långsidan igen, la oss på en volt tills hon var lugn, och fattade sedan ny galopp och upprepade samma sak. Hon var fin! Hon var väldigt pigg och springig i traven, men ju fler ggr vi gjorde detta desto bättre blev det. På slutet så var hon rätt lugn faktiskt, så då valde jag att avsluta och trava av henne lång och låg. Det var svårt att få henne i en lugn takt idag, men helt okej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0