Uteritt

Idag blev det en dressyrig uteritt på 1,5 timme. Vi fortsätter att träna på att jag ska rida med kroppen, sätet och låren, och inte händerna så mkt, och att Bella ska vara ställd åt rätt håll, och att hon ska ha en lite lugnare takt än hon väljer, så att hon får stärka sig. Hon var fin! Men typ första halvan av ridturen var hon väldigt tung i handen, och jag red en miljon övergångar och jag red hur många ryggningar som helst. Det funkade ju liksom för stunden, men direkt blev hon tung igen. Men jag lät henne vara, fortsatte med övergångarna och ryggningarna osv.
 
Sen på hemvägen körde vi galoppfattningar från skritt, och fokus på bra avsaktningar som ska ske när jag klämmer till med låren. Och vi övade på att förtydliga att tempoväxlingar sker med sätet, och halt och övergångar sker via att jag kniper med låren. Och det gick bra. :-) Jag har inte kört fast ännu. Jag trodde jag skulle stå helt handfallen efter lektionen för Ingela, att jag inte skulle lösa det på egen hand. Men det går bra än så länge peppar peppar. Hon var så fin i galoppen bitvis, hon glimtade till riktigt fint där ett tag. Och båda galopperna är bra, känns inge konstigt alls. Annars kan det kännas kajk med högergaloppen på uteritterna, men inte nu.
 
Imorgon ska jag prova en ny tränare. Det blir spännande! Hoppas hon går åt samma tänk. Jag behöver verkligen hjälp att få bort handbromsen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0