Helgen

Dags att uppdatera lite ang. helgen. :-) Bellabus har skött sig utmärkt!
 
I lördags så hade jag planerat lite galoppjobb inför söndagens lektion, så att hon fick jobba både huvud och kropp lite. Jag hade planerat rundbanan, men den var stängd, så det fick bli rakbanan. Och det är alltså tredje ggn jag galoppjobbar henne på rakbanan sen vi flyttade hit i oktober, och nu.. vilket skillnad! Hon kunde till och med skritta bra emellan galopperna, och trots att hon taggade till så var hon betydligt lugnare än föregående pass där. Och hon lugnade sig mkt snabbare. Så vi fick till en väldigt trevlig galopp! :-) Sedan travade vi hemöver, och skrittade av hemma runt stallet.
 

 
På söndagen, igår, så var det dags för dressyrlektion för Marita igen. Så himla kul att komma igång igen. Bella var så jädra fin! Jag fokuserar fortf. på dessa halvhalter, och att vara tydlig. Att har jag bett om något så tar jag igenom det konsekvent. Jag bad om att få rida travprogrammet i LA:1an, och kika på lite förvänd galopp.
 
Så vi började med travprogrammet som innehåller 10m- volter, skänkelvikning, längning av form på längre tygel, typ. Så vi började med att upprepa volt- och skänkelvikningsdelen tills den satt bra. Jag fick bra hjälp med skänkelvikningarna, och att komma ihåg halvhalterna innan hörnen osv. Jag blir lätt så "stressig" när det händer mycket, som i ett program, att jag glömmer halvhalterna. Men det blev superbra när jag kom ihåg dessa.
 
Sedan övade vi på dendär delen där man länger formen, och jag fick hjälp med hur jag ska rida henne där för att hon inte ska dyka ner liksom. Det kändes bra.
 
Sedan kikade vi på galoppen, började med höger, men struntade i förvända då jag kände att vi behövde ligga på stor volt först för att få koll på delarna. Bella hade en riktigt trevlig galopp! Och så småningom fick vi till bra 10m- volter, och så fick vi öka/minska volten lite. Bella var så så fin, och bar sig väldigt trevligt. Hon blir så otroligt ambitiös i galoppjobbet så hon sätter sig nästan lite för mycket.
 
Sedan samma sak i vänster varv, och lika fin där! Så underbart bra pass. :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0