Vänta

Idag blev det ett dressyrpass för fröken. Det handlade om att hon skulle VÄNTA, och därav jobbade vi med takten idag. Först skrittade jag ut i området, och sedan började jag med tempoväxlingar runt gården, i skritt, där jag skulle bestämma varje steg hon tog. Hon är en som väldigt gärna smyg-ökar, hela tiden. Så idag så var jag väldigt konsekvent med att JAG skulle bestämma takten. Så när hon lyssnade fint och fick till en skritt med gung, och i lugn takt, så fick hon gå på framåt igen. Och så höll vi på tills det kändes bra.
 
Sedan gick vi in till paddocken och red lite framdelsvändningar i hörnen, och på raksträckorna så fick hon fortsätta att vänta, och inte rinna iväg. När detta satt fint så började jag trava lite på långsidorna, och hon hade otroligt fint gung i traven, och en underbar takt. Samma där så jobbade jag hårt för att sitta i en lugnare travtakt så att hon inte skulle öka iväg.
 
Sedan la jag in galopp, och samma där, en lugn takt. La in lite övergångar här, och hon blev ju lite till sig såklart så detdär trevliga gunget i traven försvann, men då la jag in henne på volter och red lätt lugnt tills hon kom tillbaka. Så det funkade väldigt bra! Jag är nöjd med dagens ridpass. Det var bra för hjärnan hennes att få träna på att vänta, och hålla en tydligare takt.
 
Har saknat denna typ av dressyrarbete, som jag inte jobbat med på typ 3 veckor. Men nu kände jag att motivationen kom tillbaka, så imorgon funderar jag på att åka in till ridhuset och jobba med lite mer lösgörande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0