Rasmus och Bella

Tisdag: Idag så blev det vila. Bella fick åka till stallet för att få nya skor. Det har bara gått 6 v sen senast, men hovarna växer mer på sommaren och skorna slits ju desto mer. Så det var lika bra.
 


Onsdag: Idag, elr ikväll så red jag både Bella och Rasmus. Först ut var Bellabus, och hon fick en uteritt på 1,5 timme. Vi red upp mot kyrkan och runt där. Det blev jogging där underlaget tillät. På bortavägen var hon väldigt seg och okänslig för typ allt?! Hon svarade typ inte på nånting. Kändes som en tjock ponny bara. Så hon fick vara så. På hemvägen blev det annat, så då passade jag på att jobba henne lite. Det gick helt okej, lite taggad och så, men jag red igenom henne med lite skänkelvikningar i skritt och trav tills det gick bra. :-)
 
Rasmus fick gå ett pass på rundbanan. Första passet gick inte så värst bra, närmare katastrof faktiskt. Han var väldigt ofokuserad så jag tänkte att jag rider på lite frisk framåt och rider övergångar så att han börjar koncentrera sig. Men nä, han älgade iväg och var inte kontaktbar direkt. Så jag gav skrittpaus och sedan ändrade jag taktik. Började rida halvhalter och såg till att han verkligen tog dom, och sedan stor eftergift så att han fick bära sig själv. Han blev superfin! I detta läge kunde jag börja rida han framåt igen och han låg kvar i en trevlig form med härligt gung i ryggen. La in övergångar till galopp och han var fortsatt trevlig. Så härligt känsla!
 


Torsdag: Ikväll så var det dags för båda hästarna igen. Rasmus var först ut. Vi red upp till paddocken och tänkte rida lite dressyr, och använda lite tips från Melina. ;-) Jag red en massa halter och tempoväxlingar i skritt för att få hans fokus, och det funkade bra bitvis. Sedan satte jag igång i trav, och han kändes rätt trevlig första stegen, sen började han titta på annat. Och så kändes han typ ridpasset igenom, väldigt av och på. Vi hittade till arbete några steg, och sen föll han ur ramen och hittade på annat. Så jag kände mig HELT värdelös som ryttare, som inte ens kan få hästen att slappna av. Så antingen gör jag ngt helt galet fel på honom, eller så var han extra tittig och ofokuserad idag.
 
Bellabus fick även hon gå ett pass i paddocken. Hon var jättefin min älskade lilla häst! Vilken kärlek jag känner till denna röda lilla tjej. Iallafall, jag fortsätter att tänka på att hon ska ridas framåt så att hon får bära sig själv, så hon inte lägger sig i handen och vill ha mitt stöd. Hon får gå själv. Hon svarade jättebra för alla hjälper, hon gjorde allt jag bad om. Men hon var TRÖTT. Vilket hon varit hela tiden på betet. Lite isär liksom.. orkar inte sätta ihop sig. Så jag fick verkligen motivera henne att orka.

Först red jag massa skänkelvikningar i skritt, sedan joggade vi igång i trav och där la jag in volter, övergångar m.m. Sedan la jag in galoppövergångar, och hon är så duktig! Hon är så lugn in i traven efter galoppen. Men det är väl för att hon är trött, haha. Till hösten kommer väl rallykalle tillbaka..
 
Jag testade sätta ihop henne lite mer i galopp, på volt, där jag red henne framåt ordentligt men liksom uppåt, inge spring, utan på bakdelen och så med power framåt. Hon var riktigt läcker där faktiskt! Kändes som svävmomentet blev längre än det brukar.
 
Dehär med att hon är trött.. ja.. Förra betesperioden var ju exakt likadan. Det var då jag trodde ngt var fel, och det var då som Per ultraljudade den sneda senan (9 månader efter skadetillfället) och konstaterade att där var en senskada, då alltså 9 mån gammal. Och därför trodde jag hon var så "trött" och isär i kroppen. Men nu är det samma sak, under samma period på året, så jag får väl se hur det blir till höst, om hon vaknar till igen som senast. Jag skulle tro det.
 
Jag analyserade även knäppandet i hasen igår, och det är INTE i varje steg som jag trott. Det är typ i 8 steg, sedan 5 steg paus, sen 6 steg knak, och 3 steg paus. Och det är mer uppförs, och mindre nerförs. Jag känner mig inte så panikartad längre, och funderar på att avvakta tills hästen faktiskt visar någon form av missnöje. Hon är ju rätt bra på att protestera om man kräver ngt som hon ogillar. Just nu är hon ju helt fräsch i sin gång, och hon är glad och positiv rakt igenom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0