Dressyr

Ikväll blev det ett dressyrpass för fröken Bus. Egentligen hade jag planerat att åka till färsta, men det blev så sent så jag kände att jag inte orkade.
 
Så det fick bli ett pass på plan bredvid stallet. :-) Jag tog fram 12 st bommar och la som ruter ess.
 
Började med att skritta fram ute i området, och sedan började jag skrittjobba i paddocken. Bella var spänd och stretig till en början. Jag red olika sidvärts för att få henne att lossa lite. När hon kändes okej gick vi över till trav, och jobbade med att hitta en jämn bjudning och sug fram till bettet. Hon kändes rätt fin! Jag kände idag tydligt hur jag behöver göra för att korrigera högerbogen i höger varv. På något sätt bara kände jag känslan att hon var sned, och liksom lyckades driva yttersidan och vända framdelen efter bakdelen. Vi tragglade på så ett tag. Så pass att hon idag blev lite grinig på mig. Men det gick snabbt över.
 
Joggade igång i galopp, där hon var superfin i båda varven. Ställde utåt vs inåt, och la även in övergångar till trav vilket gick SUPERBRA! Ingen stress-trav, utan rätt lugn och trevlig.
 
Efter skrittpaus började vi först med att rida över alla fyra bom-stationer som dom var, så att hon fick se dom. Sedan började jag övningen, vilken är så att man rider in vid A, upp på medellinjen och över 3 st bommar. Sedan skänkelvikning till exempelvis E eller B, och sedan skänkelvikning tillbaka till medellinjen till 3 st bommar innan man kommer till C och byter varv. Så låg jag och rullade ett bra tag. Och det tog nog på, det är ju ganska mkt uppförs i denna paddock, så det blir jobbigare än normalt bara det. Och så bommar så att fröken får lyfta på benen, och så skänkelvikning.
 
Det kändes sisådär från början, och jag fick jobba med att få min egen kropp på plats så att jag kunde ge Bella korrekt hjälper. Sedan kände jag att hon ej tog skänkeln i sidvärts så då fick jag ta igenom det en gång i skritt, och sen satt det. Så då avslutade vi efter ett par varv i båda varven. Det kändes toppenbra på slutet! :-)
 
Bestämde mig för att jogga av henne i galopp, och lägga in övergångar till trav. Och det gick så vansinnigt bra!! Riktigt trevligt trav i övergångarna och hon hade verkligen ryggen med sig och jobbade genom hela kroppen. Inget trippigt alls! Wiho. :-)
 
Så fin tjej. <3

Kommentarer
Postat av: Sanna

Himla bra med tips på övningar! Jag är alldeles för dålig så, tragglar på det "gamla vanliga"...

Svar: Jag kan tipsa dig om Hippsons ridböcker, jag har de tre senaste med turkos framsida. Guld värda! Och så googlar jag många ggr efter övningar.
Josefine Fred

2017-05-11 @ 22:06:49
URL: http://www.sannajohansson.com
Postat av: Anna

Åh så fin!!

2017-05-12 @ 11:29:06
URL: http://nouw.com/annatiren
Postat av: Sanna

Tack för tipset! :D Jag fick faktiskt alla Hippsons böcker i födelsedagspresent, så kanske ska börja köra någon varje gång :)

Svar: Dom är svinbra! :)
Josefine Fred

2017-05-12 @ 12:42:27
URL: http://www.sannajohansson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0