Dagarna tre

Torsdags: Idag så red Elin. Jag följde med på turen till fots, och guidade Elin längs vägen. Hon red tempoväxlingar, mycket i skritt, och lite sidvärts. Och sedan övade hon på att få in samma tänk i traven, med att hitta skillnaderna vid minskning/ökning, och att B ska vänta innan hon får ny signal så att hon inte smygökar på egen hand som hon gärna gör. ;-) Tyckte att det såg ut att ha gått framåt för dessa två. Det var kul! Men Elin säger ju det, Bella är ingen lätt häst. Hon är svår. Man måste liksom göra alla rätt som ryttare på henne.
 

 
Fredags: Vila
 
 


Idag: Idag så for jag och Bella iväg till Ark för att trimma lite dressyr. Jag blir liksom galen på paddockarna hemma för dom duger helt enkelt inte för att trimma ordentligt på. Man får liksom anpassa sig hela tiden. I ena så funkar inte ens långsidan då den är helt galet djup, och även hörnen är det. Plus att den är så liten, och antingen blir det nerför eller uppför. Och den andra klarar inte av regn öht, då blir hela banan tung och jävlig. Så himla irriterande. Men bara jag får tillbaka mitt släp snart igen så tänker jag åka iväg oftare.
 
Iallafall, jag var rätt stressig inombords idag och även nervös (??) inför passet. Haha asså ibland blir jag så.. Lite när jag är i ingemansland och inte vet varken in eller ut, hur man ska rida och hur jag ska lösa en del grejer.. Men jag intalade mig själv att chilla och ta det som det kommer, så får vi se helt enkelt.
 
 Och på detta en mkt höstpigg tjej som visar ögonvitorna varje dag nu för hon är lite spänd och på alerten vad gäller ljud och rörelse, lite tossig helt enkelt! Lägg då till att paddocken på Ark kan vara väldigt läskig runtomkring, speciellt dessa tider höst/vår. Så jag hade liksom inga direkta förväntningar..
 
Men, hon var KALASFIN! Alltså åh. Jag satte fokuset idag på två saker: Min sits, och halvhalter. Jädrar i min lilla låda vad min sits gör enorm skillnad i hur Bella går. Jag har ju så himla lätt för att falla fram, och det vet ju B.. Hon åmar och håller på och skjuter ut bogen hit och rumpan dit, och jag faller fram och hon får mig precis där hon vill. Men under hela detta pass tänkte jag typ varannat steg "SITT KVAR", och jag satt kvar. Och VILKEN trevlig häst!! Hon blev genast stadig och bar sig supertrevligt. För jag blev ju såklart tydlig i min sits, och då rättar hon sig därefter.
 
Jag skrittjobbade först med fyra serpentinbågar, där jag varannan båge red långsam skritt, och varannan så fick hon kliva på framåt. Det tog ca 3-4 vändor innan jag var nöjd med resultatet. Då började jag trava fram, fortfarande i serpentinbågarna, med en skrittövergång på medellinjen. Jösses vad hon var trevlig i detta travjobb! Sviktade i steget, mjuk som smör i munnen och bara så trevlig.
 
Efter en skrittpaus galopperade vi fram, och då fick hon göra det på slaka tyglar. Så småningom hade vi nosen i backen vilket var mitt mål. Att hon inte ska ha något stöd av mig, hon ska bära sig själv, i samma tempo hela tiden. Annars smygökar hon ju gärna, och så tar jag i tyglarna och så lägger hon sig i dom. Men nu fick hon inte den hjälpen. Hon blev iaf superfin!! Det gäller att jag kommer ihåg att hjälpa henne lite med mina ben bara, så hittar hon balansen fint.
 
Efter ytterligare en skrittpaus så tog vi tag i dagens arbete. Det bestod delvis av galopprogrammet i LB:3, och så la jag inte lite förvänd galopp för att ha en bra övning att ligga och rulla på. Detta gick oxå superbra! Ngt undertempo, men fokus var halvhalter och min sits. Hon var vansinnigt fin! I travövergångarna gick det superbra, hon var verkligen trevlig här, hittade svikten på en gång och sprang iiiingenting. Tänk om vi kan få till detta oftare! ;-) Och på tävling...
 
Sedan travade vi av och hon var även här kanonfin, lång, låg och rund. Sviktande i steget. :-) Lovely girl!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0