HELLO

 
 
Ja jösses nu går det liksom nästan 1 vecka mellan varje bloggning..
 
Söndags: Vila
 


Måndags: Promenad 40 min
 


Tisdags: Skritt 40 min
 


Onsdags: Red ut på en längre tur. Det var tänkt som en lättare sväng, men jag fick ingen ordning på kvinnan... så jag kunde inte ge upp. Jag provade allt ur verktygslådan utan större framgång. Bitvis gick det bra, men väldigt små bitar. Hon var bara spänd och tittig.. Svår att hitta fokus på liksom. Som hon varit senaste veckan tycker jag ändå. Jag har ju hittat innerskänkel och börjat lätta mer på tyglarna, men nu är det som att det inte funkar längre. Det blir bara katastrof. Men såhär är det ju alltid för oss, jag hittar en knapp, går all in på den knappen, tills efter några dagar och så funkar knappen inte längre. Och jag är seg på att ta mig därifrån och komma på vad det är jag ska göra. Men jag får bli bättre på det helt enkelt. ;-)
 


Torsdags: Idag red jag på grannens rundbana och paddock. Jag började med skritt, och idag hade jag annat fokus än senaste passen. Nämligen takten och halvhalterna. Jag har som glömt av dom, som framgår av texten ovan.. Så jag blev återigen noga med att hon ska svinga rygg och kliva på i en bra skritt innan hon får trava. Och hon var SÅÅ trevlig! Alltså äntligen var min häst tillbaka. Helt underbar! Jag bara älskar när hon är på detta viset.. Hon går liksom att påverka hur jag vill, hon bara gör.. Jag joggade mest runt i alla gångarter och bara njöt av hur fin hon var. Jag älskar att den trevliga traven är tillbaka! Äntligen..
 


Fredags: Red först ut en sväng, men jag insåg snabbt att nej, detta funkar inge vidare. Så efter lite jogging ute så vände jag och red till grannens paddock igen, och repeterade från gårdagen. Gick super!! Hon blev sådär underbar igen. Och då insåg jag, det är ju fokuset hennes som är problemet.. För hon känns liksom kass först, när vi rider ut, och när vi hamnar innanför staketet så går det minsann bra att dansa runt som en dröm.. ;-) Så då kan jag ju bara konstatera att hon har svårt för fokus just nu, och inget annat.
 


Idag: Idag så blev det först en uteritt, men samma som igår så kände jag att nej, detta funkar inte. Så efter lite jogg så vände jag och skrittjobbade hemöver, och stannade på rundbanan på gården. Där jobbade jag med takten och halvhalterna, och det var nog ett nyttigt pass alltid. Hon ville gärna lägga sig i min hand idag, jag hade det raka bettet med fasta ringar och då blir hon extra hängig.
 
Men, jag vägrade låta henne hänga sig i min hand idag. Hon fick balansera upp sitt huvud själv.. Och det är ju så att när jag gör en halvhalt eller antydan till att be henne vänta, så lägger hon sig på bettet direkt och tänker inte flytta över vikt bak, utan använda min hand att hänga i. Men jag kramade som attan i bettet idag, så att det blev som vibrationer. Då hade hon inget att hålla sig fast i, så då mjuknade hon, och då mjuknade hela ryggen och bakbenen med.
 
Så jag jobbade med detta heeela passet, och det blev en hel del kramande. Men det funkade bra, jag tror jag är ngt på spåret. ;-) Och idag så glömde jag inte av varken innerskänkel, ytterskänkel, att vara mjuk i handen, att ha en bra sits och att halvhalterna och takten skulle sitta. Så, ett bra pass mer elr mindre.
 

 
Imorgon blir det antingen vila eller arbete i ridhuset tror jag. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0