Art2Ride

Jag får många frågor om hur man börjar med Art2ride och vad det är. Därför tänkte jag skriva ett blogginlägg och sammanställa mina svar på det.
 
Så fråga nummer 1, vad är det?
 
Jag hade aldrig hört talas om Art2ride innan. Men för 5v sedan nu, så hamnade jag på en artikel på Hippson. Nämligen DENNA. Jag blev totalt frälst i innehållet, och började googla och youtuba för att få mer info.
 
Så först av allt, man måste förstå vad det är.
 
Videon nedan är helt fantastisk, se den! Dom visar tydliga exempel och skillnader på en spänd häst och en som svingar genom hela kroppen, som är enkla att förstå.
 
 
Jag tänker såhär. Dethär är ju sånt vi alla får höra och lära oss från början, att hästen ska höja ryggen och kliva in med sina bakben. Det är ju inget nytt, eller hur? Men Art2ride visar hur man verkligen kan åstadkomma detta. Titta bara på friheten hästarna i videon rör sig i, det är noll motstånd. Det ser så fantastiskt ut! Men det är inte detta man ser runt omkring sig. Överallt ser man hästar som går med motstånd i sig, i munnen, i kroppen. Om hästen ger motstånd i sin mun, så är det en kedjereaktion som går upp genom nacken, genom halsen, ryggen och bak till bakbenen. Om hästen inte är helt avspänd i sin mun, samma sak. Om hästen knäpper av och släpper kontakt. Samma sak händer. En häst som inte är helt tillfreds i sin mun, och som blir dragen i på ett eller annat sätt, sänker sin rygg och tappar sina bakben. Den kan aldrig arbeta optimalt då.
 
Man får ju aldrig lära sig t.ex att det skulle vara okej att hästen går med näsan i backen. Det betyder ju att hästen drar tyglarna ur handen? Då måste man korta tyglarna så man har en kontakt med hästen. Och man ska ställa huvudet, åt höger och vänster, utåt och inåt. Böja och bända.
 
Art2ride är total harmoni med din häst. Man drar aldrig i munnen, man skapar aldrig någon spänning i hästens mun, och därmed ej heller vidare i hästens nacke och rygg.
 

 
Så, fråga nummer 2, hur gör man?
 
För att lära hästen att stretcha sin överlinje, söka kontakten, och därmed kunna komma in djupt med sina bakben och svinga sin rygg, så börjar man från marken. Man lär in det via Work in hand, alltså arbete för hand. Och därefter går man vidare till longering, och sist ridning.
 
Så här tänkte jag visa några videos som jag haft nytta av. Jag har kollat på betydligt fler än dessa, men dessa visar lite blandat.
 
Här nedan är en video med självaste Will Faerber, grundaren av Art2ride, som beskriver hur man gör work in hand. Superbra!
 
 
Videon nedan visar en total nybörjare som får lektion av Will Faerber. Jag tyckte det var väldigt nyttigt att se en nybörjare, som jag själv var/är, göra detta och vad som kan gå fel och hur man kan korrigera det. Hur det ser ut när hästen börjar förstå osv.
 
 
 
Denna video nedan är från en clinic där både häst och människa är totala nybörjare, vilket i sig är nyttigt att se. Sedan börjar hästen att krångla och ha en del åsikter om detta, och DET tyckte jag var väldigt nyttigt att se. Hur man korrigerar sånt. Se den!
 
 
Här nedan är en tydlig och bra video där en total nybörjare får lektion av en associate trainer i art2ride. Denna hade jag stor nytta av.
 
 
Avslutningsvis tänkte jag visa en video här från mig och Bella. Här ser ni en vanlig svensson efter 3,5 veckas arbete med Art2ride.
 
 
Jag ska även tipsa om en facebookgrupp som heter Art2ride Sverige. Den är ganska dåligt uppdaterad, men från 2016/2017 finns en hel del bra videos som jag hade nytta av, och det är just när "vanliga svenssons" tränar sina hästar själva med work in hand, och lägger upp i gruppen för feedback. Då ser man att alla kan detta, det är inte svårt. Har man väl förstått, och fått hästen att förstå, så är det bara att jobba på.
 

 
Så, ni som blivit frälsta liksom jag och vill testa detta. Läs på! Kolla på videos. Sök vidare efter information. Det finns hur mycket som helst. Och våga prova!

Några tips:
* Du måste ha tid och tålamod
* Mycket skritt, släpp fokus på trav och galopp från början.
* Man ska ha kontakt med hästen hela tiden. Jag missförstod i början och trodde att hästen skulle ha slaka tyglar. Men efter tredje passet förstod jag att jag måste ha kontakt. Du erbjuder kontakt = hästen söker kontakten framåt nedåt med sin nos.
 
Som sagt detta är ingen quick fix. Detta är att bygga upp din häst korrekt från grunden. Will Faerber säger att det tar 2 år att bygga upp hästens överlinje, och då utfört av en expert. Lägg till lite tid på oss vanliga människor. ;-) Så, ge det tid. Våga prova. Skynda aldrig. Ett steg i taget.
 
I nästa inlägg tipsar jag om longeringen och ridningen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för att du delar med dig och har tagit dig tid att sammanställa detta. Jag har precis hittat Art2ride och denna i formation och video snuttarna är stor hjälp.

Svar: Det gör jag så gärna! Desto fler som inspireras att jobba såhär med sina hästar desto bättre 🙌 Tack för feedback!
Josefine Fred

2018-11-11 @ 10:26:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0