Mån + tis

I måndags fick Bella gå en uteritt med fokus på skritt och trav, jogging. Vi red övergångar med fokus på att hon skulle göra dom korrekt istället för NU. Så det fick alltså ta lite tid, för att hon inte ska bli tvär och falla fram på bogarna i avsaktningen som hon annars gärna gör. Det gick helt okej en stund, men det var en hel del tragglande för att få till det. Mot slutet blev hon faktiskt väldigt fin, då jag la in mellantrav i arbetet.
 

 
Igår så red vi ut i alla gångarter. Först skritt och travjobb som en uteritt, och jag kände direkt att hon var rätt tung fram och hängde i bettet. Så det var tragglande idag med. Red massor med skänkelvikningar både från sida till sida, och längs med vägen. Bitvis gick det bra. Traven rätt okej bitvis, med fokus på lydighet.

Stannade vid rakbanan och galoppjobbade henne lite, och själva galoppen var rätt okej från början. Sedan blev hon väldigt taggad och frustrerad, men ändå på ett kontrollerbart sätt. Svårt o förklara. Hon stegrade/hoppade fram typ 3 ggr i frustration, haha sötisen..  Men överlag var hon så stark och liksom.. Jag fick inte riktigt loss henne.
 
Så jag valde att gå till rundbanan och göra ett sista försök med att få henne lite loss. Och DÄR släppte det äntligen! Jag ställde henne utåt, och lättade i innertygeln, vilket betyder att hon måste slappna av och galoppera avspänt för att ens kunna hålla galoppen. Så saktade hon av så fattade jag bara ny, och efter en liten stund var hon superfin! Bärig och trevlig i en rund galopp och en rund trevlig form där jag kunde skifta ställningen enkelt. Körde tre varv på detta sätt med många fattningar. Superfin!
 
Så det var verkligen kul att kunna vända ett ganska så kackigt pass till något som var väldigt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0