Svar på tal

Mikaela: Hej! Din polle ser verkligen välmusklad ut! Jag är själv fodervärd åt en travare nu och vill bygga upp muskler. Hon har verkligen inga halsmuskler som din polle. Vad är hemligheten?

Svar: Hemligheten bakom halsen eller att hon ser välmusklad ut? I vilket fall, samma svar på båda. "Hemligheten" är att bygga upp hästen sakta, låta det ta tid och ha mycket tålamod. Absolut inte ha för bråttom med att kräva saker hästen egentligen inte orkar, och inte ta till genvägar (senvägar) som hjälptyglar och skarpa bett. Jag har iallafall ridit min häst för tränare ända sen jag köpte henne, och Emma då, har hjälpt oss till dit vi är idag.

Till att börja med
så red jag henne i en lång och låg form i ett helt år för att bygga upp en bra grund för henne, innan vi ens började tänka på att plocka upp och samla henne mer. Vi har klättrat mycket, ridit ut offroad i skogen, hoppat studs osv. för att bygga upp musklerna i bakkärran. Och framförallt har vi hållit på med dressyrarbete i mängder. Jag har alltid haft dressyren som prio ett för att jag som ryttare ska bli bättre och kunna rida med mindre hjälper, och för att min häst ska bli stark, smidig och trevlig att rida. Och jag rider aldrig på bana mer än 2ggr i veckan, max. Jag rider alltså allt dressyrarbete i skogen övriga dagar.

I och med att
man rider hästen i en ändamålsenligt form så kommer även halsmusklerna, det är ingenting man tränar upp för sig. Utan rid hästen i en för den bra form, då kommer hästen att muskla sig jämnt över hela kroppen.

Det är först nu
på senare året som jag har börjat hoppa mera, för nu har hon sin bäriga galopp och sina fina ryggmuskler, och hon är väldigt välriden på marken vilket gör att jag har väldigt mycket gratis i hoppningen oxå.

Kommentarer
Postat av: Elin

Mycket bra skrivet!

Jag har haft både travare och halvblod och har exakt din filosofi. Då vi har väldigt bra skogsvägar hemma och mycket kuperad terräng får man mycket välmusklade starka hästar genom att träna precis så. Dessutom får man varierat underlag och stärker på så vis senor och leder, istället för att bara sitta och nöta på samma underlag på böjt spår som många gör.

Jättefin häst förresten! :D

2010-12-08 @ 20:49:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0