En bra galopp

"Väldigt trevlig aktivitet i bakbenen i galoppen. Utbildar själv ett varmblod nu. Uppskattar hjälp och tips. Kanske skulle du kunna skriva ett inlägg om hur du gjort? :)"

Tack så mycket!

Jag hade den enorma turen att min häst redan hade en bra galopp i grunden. Redan när jag köpte henne som outbildad travare som inte ens lärt sig galoppera så hade hon en 3taktig galopp. Jag hade mycket gratis på den delen alltså. Sen har jag bara fortsatt att jobba med stärkande övningar som stärker rygg och bakdel. Några sätt jag tycker är bra är:

* att hoppa studs och andra hoppövningar som gymnastiserar och stärker
* att klättra mycket och bara kliva ut rätt i skogen "offroad" över stock och sten
* galoppfattningar (det är fattningen som avgör kvalitén i galoppen)
* tempoväxlingar, övergångar, sidvärts

Ja, det mesta som stärker rumpan och ryggen helt enkelt. Är oxå väldigt noga med att hon i princip alltid ska arbeta korrekt med kroppen, och att variera formen så att olika muskler får jobba.

Hoppas det hjälpte dig något, och fråga bara om det är något mer! :-)

Kommentarer
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)- VAR MED OCH TÄVLA OM ATT VINNA ETT KINGSLANDPANNBAND!

sv; nja, aså det är min grannes men jag ser det som mitt och jag får göra som jag vill med det o.s.v :)

2010-10-20 @ 13:52:31
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Anonym

Taaack så mycket! Använde mig igår av dina tips. Idag ska vi hoppa lite gymnastik/studs!

Tack igen :)

2010-10-21 @ 13:18:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0