Dissar

Människor som anser att 'deras föräldrar ska betala'. Här om dagen hörde jag talas om en person som var sur över att dennes pappa inte ville betala en hjälm för flera tusen. Jag vart som lite chockad då.. Varför i hela fridens namn skulle ens föräldrar behöva göra det?

Jag kan bara gå tillbaka till mig själv. Får jag syn på en hjälm eller ett par tretorn-stövlar för flera tusen, inte fasen går jag till min mamma och ber henne betala. Och framförallt jag blir inte sur/ledsen över att hon inte gör det, herregud. Det är väl ändå upp till mig om jag vill köpa massa dyra märkessaker. Då får ju även jag lägga ut pengarna. Skulle må dåligt om mina föräldrar gick med på att betala såna grejer. Tar inte emot sånt helt enkelt.

Samma med häst
. Varför ska föräldrarna betala ens häst? Om jag vill ha häst är det även jag som ska stå för det. När jag skaffade foderhäst så var allt mitt ansvar, från början till slut. Fick dock hjälp med hälften av allt nödvändigt (vilket jag var oerhört tacksam över), men utrustning och träning betalade jag helt själv. Nu sen ett år tillbaka betalar jag exakt allt själv. Det känns underbart. Tycker inte alls om att mina föräldrar ska behöva betala minsta lilla för mitt intresse, finns ingen anledning.

Nu är det ju skillnad om det är lilla Maja, 10 år som vill börja på ridskola. Men ja, ni hajar nog.

Kommentarer
Postat av: lina holmbom

Jag betalar mina 6 hästar själv, det började jag göra så fort jag fick jobb :) skoningar,träningar utrustning har jag fått betala längre tillbaka =)

Fast även om jag har fått hästsaker av mina föräldrar skulle jag aldrig ha fått dyra märkes utrustningar!

2011-02-13 @ 06:51:11
URL: http://blog.skrotpilot.se
Postat av: Tova

Beror ju lite på hur ung man är, mina föräldrar köper dte mesta. För vart ska jag få inte flera tusen till hästen ifrån? Jag har ju inte dom pengarna tyvär. Därför betalar dom för mig.



Men jag blir INTE sur om dom inte vill köpa en hjälm till mig för flera tusen. All Vera´s utrustning hr JAG köpt för mina EGNA pengar. Och jag är 14, ingen av mina vänne har gjort det. Sen köpte jag även hästen för egna pengar. Även där är det ingen i min vännerskrets som har köpt hästen själv.



Om jag hade jobb så jag tjänade pengar så skulle jag betala hästen själv, men är ju för ung så det går tyvär inte. =)

2011-02-13 @ 07:28:49
URL: http://kazince.blogg.se/
Postat av: Camilla

Mina föräldrar köpte min häst åt min och all nödvändig utrsustning. De hjälper mig att betala hälften av de löpande utgifterna. Var pappas idé om att ens köpa häst.



Jag är sjukskriven sedan flera år tillbaka och har riktigt kass ekonomi, men mamma och pappa vet att jag behöver ha häst för att inte bryta ihop totalt. Så de är sjukt snälla som hjälper mig.



Jag vill betla allt, men det skulle omöjligt gå. Och i nulägaet så är mina föräldrar snälla och hjälper mig. Men när jag bli frisk så betalar jag allt.

2011-02-13 @ 09:07:52
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Lina Sällberg

mamma och jag delar på kostnaderna för hästarna, men hon betalar verkligen inte någon utrustning.jag har alltid dåligt samvete för jag "tar" pengar av mamma, men det är en period nu när jag pluggar för att jag inte ska behöva ta lån.

2011-02-13 @ 09:37:53
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Lina Sällberg

SV: vad fick hon skit för? hennes blogg var ju faktiskt ärligt bra! folk är så tråkiga som kommenterar elakt helt i onödan

2011-02-13 @ 09:47:43
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Andrea

tack :D!

jag med, är mest nöjd med den ^^



håller med dig om vad du skrev i inlägget. ska jag vara helt ärlig så har jag BARA kompisar som anser att deras föräldrar ska betala. speciellt en, nämner inga namn men. hennes mamma köpte häst till henne för att hennes medryttarhäst skulle säljas och hon blev "jätteledsen" hästen är ju inte såld ännu, och isåfall om hon nu blev så ledsen, varför köpte hon inte den? sjukt ju, den var ju tillomed billigare än den andra hästen hon köpte, och eftersom hon inte är så duktig har hon fått massa problem med den och skyller allt på hästen. "bara man är snygg och rider bra" säger hon ;-)



en annan, som är "mamma, ny sadel!" "mamma, ny häst, han kastade av mig!" och jag överdriver inte. den tjejen flängrider så de bara ryker om det, tänker alltid på sitt roliga i första hand och sist på hästen. tillomed den "snygga" utrustningen till henne kommer före hästens mående. så ja, han slängde av henne, orkade väl inte med hennes hoppandes varje dag med spö och sporrar. hon blev rädd, sålde den direkt och köpte ny häst. samma med den nya, den har hon ioförsig åkt av men eftersom den hoppar bättre vill hon ha kvar där. även där "mamma o pappa betalar".



en annan kompis jag har, hennes föräldrar är överförsvarande. räcker med att hon säger att hon har ont i magen och dom ger henne en hjälm för flera tusen eller tretorn ;-)

dom sköter visst om hästen väldigt bra och har ordning o reda, är i stallet varje dag och lägger tid på hästen. men hon är mer den bortskämda, får vad hon vill när föräldrarna tycker synd om henne..



haha, jag nöjer mig med att vara delägare, och då sparar jag precis varenda krona och betalar hästen själv.

sry för långt inlägg :)

2011-02-13 @ 09:55:22
URL: http://ponnyfjantarna.blogg.se/
Postat av: Sandra Awsome Olausson

Jag fyller snart 18år och bor fortfarande hemma med båda mina föräldrar. Jag har ju ingen egen häst utan är medryttare/fodervärd. Det enda jag har att lägga ut på hästen varje månad är studie bidraget på knapp 1000 spänn varje månad och då betalar jag skor (800kr) och en del utrustning bland annat. Bidraget ska ju gå åt en massa annat som typ kläder och sånt. Detta gör att jag inte har råd av dyra och fina ridbyxor eller hjälmar, men egentligen så har jag ju inget behov av det.



Jag har tre syskon så jag tycker det är otroligt jobbigt och pinsamt att behöva vara beroende av mina föräldrar, när jag har tre syskon till som i sin tur också behöver pengar till sina aktiviteter. Och nu när det är dags för körkort så vågar jag knappt tänka på hur det ska gå till. Mina föräldrar har lovat att betala det men usch, jag känner mig så hemsk :(

2011-02-13 @ 10:02:44
URL: http://sandraawsomeolausson.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag betalar bara utrustning själv. Foder, strö, uppstallning är ingen stor kostnad eftersom vi har kor hemma och allt "lix finns" på gården. Träningar får mamma stå för men där jag rider är dom inte så dyra så det är inte mycket pengar/ månad för det.



Jag har tendens att bli iriterad på folk som gnäller på föräldrarna över att deras kavaj/hjälm/whatever är sååå ful, skickar farsan till hästaffären att köpa nytt vintertäcke eller nåt annant till ponnyn. Fast kanske bara beror på avundsjuka?

2011-02-13 @ 10:19:38
URL: http://seriouslyfrida.blogg.se/
Postat av: Fea

Sååå bra skrivet ! Sen finns det ju månda föräldrar som tvingar sina barn till att rida och tävla och träna. och då kan dom föräldrarna gott stå för pengarna tycker ja ! för dom e ju inte smarta någonstans om dom inte lyssnar på sina ungar.

2011-02-13 @ 11:06:47
URL: http://feaftw.blogg.se/
Postat av: Felicia & ridtravaren Stardom

Jag håller med! Fast sen beror de ju på åldern också! =) Köpte min häst själv när jag var 16, då betalade min mamma mat och hovslagare med resten stor jag för. Och från och med den dagen jag fyllde 18 så har jag stått för ALLT! =)

2011-02-13 @ 11:12:04
URL: http://lifeofstardom.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Jag betalar sköter allting själv. Från det att hitta foderhäst till att betala vaccination, stallhyra m.m :)

2011-02-13 @ 11:16:01
URL: http://wherethesidewalkcracks.blogg.se/
Postat av: Lixy

Fin blogg =)

2011-02-13 @ 11:34:53
URL: http://lixy.blogg.se/
Postat av: Nina

Min föräldrar betalar det som man måste ha liksom, skoningar, foder och vaccinatoner och så. All extra utrustning betalar jag i regel själv men ibland så sponsrar de. ;) Sen så får jag inte hela mitt studiebidrag, får 500 och resten går till hästarna så det är la pengarna som går till just hovslagaren och så ;)



Nä, jag köpte oxå min häst själv faktiskt, men eftersom jag inte har några pengar till körkort nu så betalar de det iaf =P Så länge jag inte knarkar, röker och dricker, men det låter jag gärna bli ;)



Vanliga vardagsgrejer sktruntar jag i vad det är för märke, ullared, börjes eller så har jag gärna. Men sedan på tävling så är det ju kul om det är lite finare, men det betyder inte att jag vill rida runt i Kyra K eller pikeur!

2011-02-13 @ 12:00:04
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: Sara

Mamma och pappa betaler för hästen just nu. Men annars betalar jag all utrusntig själv om man räknar bort hjälmen som jags ka få i present av mamma.

Men jag förstår mig inte på dom som tror dom kan få allt dom pekar på

2011-02-13 @ 12:18:34
URL: http://ireaditinabookonce.blogspot.com/
Postat av: Emma

Dissar också sånna människor, jag har betalat mitt hästintresse sen jag var sju, och när jag var 12år köpte jag min första egna ponny och då var mamma och pappa snälla och betalade en fjärdedel något jag aldrig skulle ha krävt av dem.



Sedan dess har jag alltid betalat stallhyror, specialfoder, hovslagare, veterinärkostnader, försäkringar och utrustning och träningar helt själv någonting jag tycker är självklart.



Idag har jag sju egna hästar och jag har betalat kontant för dem allihop, jag har alltså inga lån på banken för att betala för mina hästar och det är så jäkla skönt.



Visst, man behöver inte vara så drastisk som jag och betala allt själv när man är liten, men man kan heller aldrig kräva att ens föräldrar ska betala! Och framför allt inte för märkessaker när det går precis lika bra att använda budgetsaker.

2011-02-13 @ 12:27:17
URL: http://stallpaarni.blogg.se/
Postat av: Stina

Mina päron betalar Löken åt mig, hans utrustning, min utrustning, träningar, tävlingar och allt annat. :p Hehehe...

2011-02-13 @ 12:44:00
URL: http://stinasundstrom.blogg.se/
Postat av: Felicia & ridtravaren Stardom

Sv;



Ja jag har själv ridit hästar som vart i 25 års åldern, därför kändes de lite underligt att man pensionerar en frisk 13åring..



Åh vad glad jag blir! :D Kul! Är totalt kass på design och sånt, men jag gör mitt bästa! ;)

2011-02-13 @ 12:53:55
URL: http://lifeofstardom.blogg.se/
Postat av: julia

Det är ju ganska svårt att betala allt själv om man inte har något jobb eller är under 18. Eftersom då får man endast in studiebidraget/barnbidraget som inkomst och det räcker ju inte långt om man har häst precis :P Så det där beror ju helt på.

2011-02-13 @ 12:57:56
URL: http://jumpchicks.blogg.se/
Postat av: Lina Sällberg

SV: Då är de tinte bara jag då! :P

2011-02-13 @ 13:12:35
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Lina Sällberg

SV: men oj! som i dressyrmupplinn?

2011-02-13 @ 13:14:10
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: ART BY LISA LANS

Fin blogg!



Vill du få en bild av dig eller någon annan avritad/avmålad? Var med i min tävling som avslutas ikväll!



Kram

/Lisa

2011-02-13 @ 13:31:12
URL: http://lans.blogg.se/
Postat av: Emelie

Mamma och jag delar på kostnaderna och det är jag oerhört tacksam över nu när jag är arbetslös. Tidigare när jag hade studiebidrag + jobbade extra vid sidan av så betalade jag hästen jag hade innan Chanel + halva Rune. Nu betalar jag Chanel och mamma Rune. Sedan delar vi på kostnader som t ex equiterapeutbesök, hovslagare osv.



Jag köper också dyr utrustning själv, det är jag som trots allt vill ha något dyrt och det är till MIG. Då är det klart att jag själv betalar det.

2011-02-13 @ 17:03:05
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Julia

sv: ja det är ju hur fräckt som helst :D Och det var jätte mjukt :)

2011-02-13 @ 17:27:48
URL: http://broddnyckel.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller med!



nu är det så att mamma och pappa betalar ganska mycket av Zola, men det är för de vill det, helldre att jag och min syster är i stallet än att ränna på stan varje helg,så dem betalar det viktigaste så som spån,mat, stall och hovslagare. Självklart hjälper jag och min syster till när det behövs, inte bara i penga väg utan vi hjälper till att packar spån osv.



Och om det är något som inte är nödvändigt för hästens överlevnad så får jag och min syster betala!

2011-02-13 @ 18:49:26
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: Anonym

Att föräldrar ska behöva stå för dyr utrustning nej! Men som minderårig måste man ju oftast ha ekonomiskt stöd när man har ett så pass stort och dyrt intresse som hästar, förmodligen tillåter inte föräldrarna till ungdomarna under arton att köpa på sig en häst om det inte är så att dem är beredd på kostnaderna. Beror ju helt på den ekonomiska sitsen, jag tycker det kan vara bra att man hjälps åt med intressen kanske kommer man närmare varandra på så sätt.

2011-02-13 @ 20:13:04
Postat av: Frida

Det beror ju alldeles på.. har man inget extra jobb eller tjänar några extra pengar är det riktigt svårt att betala allt själv med 1050 kr i månaden, jag skulle då aldrig få ihop det med både hästen och utrustningen med bara dom pengarna i månaden...

2011-02-14 @ 21:53:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0