Paddar

Nu pratar jag paddar under sadeln, fårskinn, gel, teddy, whatever. De missbrukas ganska ofta kan jag tycka. Det verkar användas som en universal-lösning som funkar hur dåligt sadeln än ligger, släng under en padd vettja, så ligger den bra! Inte.

En padd ska användas
under en sadel som är något för vid för hästen, sedan finns det paddar som lyfter sadeln (mattes) och som inte ligger sämre för det. Om man av någon anledning vill lyfta sadeln lite.

Har läst många ggr
i stil med "Sadeln var för smal och låg i bakvikt, men sen la vi under en fårskinnspadd och nu ligger den perfekt!" :D... Que? Haha. Funkar väl inte riktigt så. Det är rätt ofta man hör/läser att det bara är att köpa en padd så blir allt bra. Har inte riktigt förstått varför men det borde ju bero på okunskap..? Det borde ju vara så att man vill lära sig mer, och vill  skona sin hästs rygg och göra det bästa för den.. Men folk vill inte lära sig, dom förlitar sig (ännu en gång) på folk som "ska" vara duktiga på det.


Kommentarer
Postat av: EmbLeM

Haha ne inte fasen tryckar man väl in en padd om sadeln redan är för trång? xD

2011-03-25 @ 08:30:15
URL: http://emblems.blogg.se/hast
Postat av: Lina - Team Hippoteket

SV: Haha ja, hon är så söt när hon gör såna där "det-är-läskigt-hopp" :P

2011-03-25 @ 09:01:06
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Anonym

oj, om sadeln är för trång? då blir den ju ännu tränre ju haha! Störd!



Aja jag kan ha padd ibland, dels för jag tycker det är snyggt, och så verkar det skönare för hästen (dock med en sadel som är utprovad till min häst) Så det blir liksom inte en så stor skillnad.

Men oftast rider ja utan padd, och när man använder fårskinnspadd alltså dem där som är 1m tjocka typ, tycker att man inte känner hur hästen arbetar med ryggen likabra som utan padd! :S

2011-03-25 @ 09:02:40
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: anni

s. Tack! :) Ja, han leker liksom mest runt :)

Just nu tävlar vi 1.10, och hoppar 1.20 på pay and jump. Målet för iår är främst att bli stadiga på den nivån och rida 1.20 regionalt :) Hästen har mycket mer hoppning och kapacitet i sig men jag blir tyvärr höjdrädd och mesig :/

2011-03-25 @ 09:02:59
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: anni

sv: Jo vissa dagar känns det som att vi hade kunnat hoppa hur högt som helst, men sen räcker det med att vi får ETT halvdant språng och då börjar jag tvivla på mig själv. Är så rädd att förstöra för hästen :/



På träning känner jag dock ingen rädsla alls, tränaren är världens bäst och jag blir lugn och säker när hon står i mitten. Men ja, det är bara träna träna och träna som gäller! :)

2011-03-25 @ 09:09:06
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Frida

egentligen är det ju bäst att ha en sadel som ligger prefekt UTAN padd. Man ska helst inte ha en padd för att korrigera sadelns läge. fast om sadeln ligger helt åt skogen så är det ju iaf bättre att ha en padd så att sadeln ligger lie bättre. Jag menar bakvikt eller så. Det bästa vore ju att byta sadel, men har man inte möjlighet till att byta sadel på en gång då är det ju bättre att använda padd än inget alls i ett sånt läge.



Jag skulle gärna vilja ha en fårskinnspadd under sadeln när jag hoppar eftersom det ger bra stötdämpning till min känlsiga häst. Men då kräver det att jag har en sadel som kan ge platsen för fårskinnspadden som den tar upp.. Jag har inte det. Min sadel är redan smal i bommen som den är. Så då lägger jag ingen padd under!

2011-03-25 @ 09:42:48
URL: http://equest.blogg.se/
Postat av: Frida

Finns mycket att prioritera till hästen. Det handlar inte om att bara sadeln ska vara perfekt. Allt annat är okså dyrt. Och jag tror att folk vet att det är bra med en sadel som ligger rätt. Men jag skrev att om de inte har hittat en bättre sadel just då? Det tar ju tid att hitta en sadel som man trivs med. Under tiden är det inte fel att lägga en padd under. Bättre att ha padd än ingen padd (om man nu har en sadel som inte ligger bra från början) Ligger en sadel i bakvikt och man har en padd under så ligger ju sadeln på padden och inte direkt på ryggen. Även om sadeln fortfarande ligger i bakvikt så blir det lite stötdämpning i mellan.



Fortfarande inte optimalt, men bättre än inget alls. Under tiden man är på jakt efter ny. Du kanske tycker att man inte ska rida hästen under den tiden då? Men vissa hästar mår bättre av att ridas oavsett om sadeln inte ligger perfekt..

2011-03-25 @ 09:56:00
URL: http://equest.blogg.se/
Postat av: Camilla

Sv: Jo men jag ser så sällan hoppsadlar så jag tycker det ser ut som om alla bara välter bakåt men det är pga hur de är byggda med mycket framskurna kåpor osv. Bara en illusion av att det är mer i fram och mindre i bak, det är det jag menar

2011-03-25 @ 09:59:07
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Hanna

Håller med dig helt och fullt, själv har jag fårskinnspadd under sadeln för att min häst är fruktansvärt omusklad i ryggen och sadeln inte ligger an på rätt sätt utan padd. När musklerna finns där så försvinner också padden :)

2011-03-25 @ 10:02:02
URL: http://musiqandlyrics.se
Postat av: Camilla

Sv. Okej. Jag har aldrig haft egen hoppsadel utan bara kollat på andras och de som är på bilder i tidningar o så och jämför utifrån det :P



Ja Teknan tyckte jag låg "still" på henne också men som sagt för smal. Ska kolla om jag hittar någon i närheten som är vidare. Sadlar glider gärna i sidled på henne och det vill jag inte eftersom hon är relativt vild emellanåt så de måste ligga stadigt! Zaldin halkade nästan av bara hon tog ett steg :S



Wintecen va 18 tum tror jag så jag upplevde det som om den blev lite lång för henne i bak, får försöka hitta en vidare i 17".

2011-03-25 @ 10:08:14
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag köpte den från en på blocket, helt oanvänt! :)

2011-03-25 @ 10:08:50
URL: http://lavenza.blogg.se/
Postat av: ida, aviano

Hej! Håller med dig ang alla paddar som bullas upp under sadlar, det kan aldrig vara bra.

Jag tog hem en sadelutprovare, så nu har Aviano en dressyrsadel som passar honom, och sen har jag beställt en padd som jag använder enbart för att avlasta han "proteinknölar" som han haft, men de börjar fösrvinna nu =) Annars rider jag utan padd.

Mvh Ida

2011-03-25 @ 10:14:06
Postat av: Frida

Hmm, vi kanske ska lämna den här diskussionen. Jag har inte argumenterat emot att man ska ha en bra sadel. Det tycker jag såklart att man ska ha. Men du verkar ha svårt för när andra kommenterar och skriver lite åsikter. Är det bara du som har rätt eller? Du skriver ofta om hur utrustning ska vara och inte vara, jag fattar inte hur du orkar lägga ner energin på det.

2011-03-25 @ 10:18:01
URL: http://equest.blogg.se/
Postat av: Frida

okej, då kan jag ju säga att jag tycker det är okej att rida med en padd under sadeln under tiden. Padden gör ju så att det blir mjukare. Tycker du inte att en padd är bättre än inget under en sadel som inte ligger bra, det är okej, du får tycka vad du vill. Observera att man såklart inte ska ha så hela tiden, hitta gärna en ny sadel så fort man kan. Men under tiden tycker jag att padd är bättre än inget. Sen får man ju såklart hålla koll på hur hästen trivs med det. Börjar hästen visa att den inte gillar det så skulle jag såklart inte rida. Jag tycker inte att det är fel att testa. Hästar kan inte prata, så vi kan ju inte gör annat än testa oss fram.



Det finns ju sadlar som enligt vårt öga kan tycka "ligger den där sadeln verkligen bra?" Hästen kan ju gå bra i den för det.

2011-03-25 @ 10:31:39
URL: http://equest.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Det är ju ganska roligt att folk tror att lösningen på en för trång sadel är en pad! haha

Jag har också läst ganska många olika lösningar en pad kan ha under olika sadlar, lite skärmande faktiskt.

2011-03-25 @ 11:14:42
URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Lina - Team Hippoteket

Jag använder fårskinnspad (Mattes) till Bells sadel och Bäbis då de är lite för vida, och till Bell vill jag ha det för att hon är så tunn liksom. Hm,ja, kanske onödigt, men känns bättre. Till Aqua har jag en gelpadd, då jag vill ha något stötdämpande

2011-03-25 @ 11:32:39
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Malin

kan inte annat än att hålla med...

2011-03-25 @ 14:40:42
URL: http://kyro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0