Svar till frågestunden

Cecilia: Hur har du jobbat för att få henne så fin i galoppen?
Hon går verkligen kanon! :D

Svar:
Tränat och tränat. Massa dressyr och massa styrketräning. Dock har hon rätt vinklar för att galoppera i en 3taktig galopp, så det var att träna upp lydnad och styrka som gällde för våran del. Tack! :-)

Julia: Detta med att du berömmer henne mycket med rösten UNDER sjävla hoppträningen/tävlingen, har du gjort det sen första början? Varför? Borde inte det störa henne?

Svar: Det gör jag med alla hästar. Det fick jag lära mig av min dressyrtränare när jag började rida för henne för nästan 3 år sedan. Sen har det satt sig i benmärgen på mig. Jag tycker nämligen att när hästen gör rätt ska den oxå få veta det. Och om jag berömmer 10 minuter senare vet inte hästen varför den blivit berömd. Det gäller att berömma i rätt ögonblick. Vad hjälper det om jag bara berömmer henne EFTER en träning/tävling? Då förstår hon inte att hon var duktig som hoppade dendär muren som matte sa var så läskig, eller detdär höga hindret. Hästar lever i nuet.

Sisterhood: Har du själv gått ut skolan, eller jobbar du?
Betalar du allt ang. din häst själv?
Hur många timmar är du i stallet per dag/genomsnitt?
Hur länge har du haft din blogg, när började du blogga?


Svar: Jag läser till undersköterska på gymnasiet (gått 2 extra år), jag har 1 år kvar efter denna termin. Jag jobbar oxå på kvällar, lov och helger.

Jag betalar allt själv, ja. Jag är i stallet ca 3 timmar per gång jag är här. Började blogga i augusti förra året. :-)

Felicia och ridtravaren Stardom: Vad har du för mål inom hoppningen?

Svar: Har som mål att starta en 80cm och en 90cm detta år, lokalt. Inga långsiktiga mål.

Hanna: Hur mkt lägger du på B varje månad?
Vad har du för mål tävlingsmässigt med B och hur långt tror du och dina tränare att ni kan komma?
Vad vill du jobba med i framtiden?
Om du fick chansen att köpa ytterligare en häst och fick välja fritt på hästnet - vilken skulle du vilja ha?
Finns det något du har stort ha-begär efter just nu i utrustningsväg?
Vad är det bästa du gjort i hästväg och finns det något du ångrar?
Vilken annan bloggare skulle du vilja se rida din häst och varför?
Vilken annan bloggares häst skulle du vilja prova att rida?
B vill ju hamna i undertempo ibland, vad säger dina tränare om det och hur jobbar ni med det?


Svar: Det vill jag helst inte veta, haha. Nä men om jag räknar lite snabbt i huvudet så, ca 3000:- till 4000:-.

Jag har faktist inga långsiktiga mål sådär, utan jag tar allt som det kommer. Just nu vill jag starta 80 och 90 i hoppning, samt gärna en LC:1 i dressyr så småningom. Gärna detta år. Jag vet faktist inte hur långt mina tränare tror jag kan komma, har aldrig kommit på tal om det.

Hm, detdär tycker jag är så svårt. Jag har ju en stor kärlek till travarna, och jag älskar utmaningen. Så en travare skulle det iallafall bli, max 8 år gammal. Outbildad. Men jag har ganska så stora krav nu när jag blivit bortskämd med Bellas gångarter, så jag skulle inte bara impulsköpa någon som jag gjort förut, utan den skulle uppfylla mina krav. Den ska ha en okej trav och en 3taktig galopp och vara byggd med rätt vinklar.

Det som blir mitt nästa köp blir en mattes-padd, och ett pessoaschabrak. Det är mina ha-begär just nu.

Det bästa jag gjort var att köpa Bellan. Jag är otroligt glad att det gick igenom! Ja det finns mycket jag ångrar. Har haft stora problem med mitt tålamod m.m, och förut gick det ofta ut över hästarna om jag t.ex red och det gick dåligt så kunde jag få utbrott och rycka och slita. Så sånt ångrar jag väldigt mycket.

Det är ingen speciell jag kan komma och tänka på som jag VILL se rida min häst, men det finns ett flertal som gärna skulle få komma och göra det om det var så. Men jag känner inget behov av att se någon annan rida henne.

Bus och Jippan
skulle vara roliga att testa på. Även Mellis. Och Heddan. Och Stanley. Haha, massor!

Bellie vill inte hamna i undertempo, det är till 100% jag som orsakar undertempot. Det jobbas på, men det kryper fram ibland. Allt mer sällan dock. Det började med att jag som väldigt hopprädd självklart ville ha 100% kontroll över situationen, vilket ledde till att jag satt och tjuvhöll henne och fegred fram till hindren.

Om hon rids i undertempo i dressyren är det för min skull. För att jag ska hitta rätt i sadeln, t.ex om jag vill träna på nedsittning. Då rider jag lite i undertempo för att hitta min balans, takt och känslan i nedsittningen.

Nä Bellan är en riktig räser om hon själv får bestämma, hon är riktigt pigg och med massor av framåtbjudning.

Stallmolke
: Vad är roligast dressyr eller hoppning? (:

Om du fick rida en häst som inte var bellie vilken hade du valt då? (du får välja bland alla hästar som finns) (: Och fall det är en privathäst (alltså ingen känd) kan du inte berätta lite om hästen, varför du valde den osv? (:

Svar:
Båda! Kan inte välja. Det är lika roligt med båda två.

Någon riktigt välutbildad och högt skolad häst, ingen specifik utan bara någon som kan riktigt, riktigt mycket. Så man kan få känna på lite svårare mer avancerade rörelser osv. självklart med hjälp av tränare. :-)

Anonym
: Vilket är ditt bästa tips till att få en häst som inte bjuder på framåt i galoppen att bli "piggare" och få rundare galopp?? :)

Svar:
Övergångar! Rid massa övergångar och få din häst att tänka till hela tiden, så att den blir kvicktänkt och på alerten. Gör inte samma sak länge utan byt gångart, gör en skänkelvikning, ökning, samling etc. Då borde den få bättre bjudning. Annars så driv med höfterna, lätta i handen och var noga med att du inte tjuvhåller hästen. Mycket tempoväxlingar i galoppen.

Celine
: Vet att du börjat med lite programridning och sådär, har du tänkt fortsätta med det och börja tävla dressyr också framöver eller blir det mest hoppning? :)
Vilken färg tycker du Bella klär bäst i :)?

Svar:
Ja absolut. Dressyren ligger mig varmt om hjärtat och jag tycker att den är otroligt viktig. Så jag kommer absolut tävla dressyr när vi är redo för det.

Jag tycker hon är finast i blått, speciellt marinblått. :-)

Camilla: Har du funderat på nån ny sadel du skulle vilja testa på bellie? :)

sen unda jag varför du inte testat wintec wide? (fast du kanske redan har det?)

& så undrar jag vad du hade gjort om du inte haft egen häst? hade du ridit på ridskola,medryttare eller något sånt då ist? :)


Svar:
Nej jag trivs så pass bra med mina så jag är nöjd såhär. Kommer nog inte börja leta ny förrän det behövs.

Jag har haft Wintec Wide på Bellie. Bytte sen mot T6an, ville nog ha hoppsadel istället, tror jag.

Jag vet faktist inte, svår fråga. Jag vet inte om jag skulle klara av att vara medryttare.. jag vill lägga energin helhjärtat på hästen, och jag vill inte bli så pass fäst i en häst som inte är min och som jag kan förlora ganska lätt. Ridskola är jag inte riktigt för då jag inte tycker det är rätt att hästarna går i ridhus dag in och dag ut, nästan hela livet.
Jag skulle kanske hjälpa och ställa upp för vänner med deras hästar och rida ifall dom behövde ridhjälp eller avlastning. :-)

My: Hade du tänk anmäla dig till Timrå 16 April 80cm nu när du debuterat det?

Svar:
Jag hade inga planer på det, men varför inte? Egentligen. Ska se om jag kan fixa grönt kort och licens, lite kort med tid bara.

:: hur har du jobbat fram en sån fin galopp på din häst?
några träning tips för den som behöver? :)

Svar:
Stärkande övningar. Skritt i massor, klättring, ridning offroad, i snö, övergångar, tempoväxlingar, ridit i en ändamålsenlig form, galoppfattningar.

Natalja - livet på Mosserud: Jag har en liten fråga, vart har du köpt tränset som B har på din header? Tycker att det är grymt snyggt på henne! :)

Svar:
Det är av märket Hubertus Classic, rundsytt. Googla så kommer det upp! :-)

Kommentarer
Postat av: Elli Caramelli - Rockabilly Love

Vinnaren är dragen, kika in och se vem som va..

Och är det du, så kolla så du skriver rätt mail eftersom jag skickar inviten där. :)

2011-03-11 @ 22:46:50
URL: http://bellan85.blogg.se/
Postat av: Anette Nord

Sv. Tack så jättemkt :)

2011-03-11 @ 23:57:49
URL: http://anette-nord.blogspot.com
Postat av: Emilie

Du får pipa till om du har vägarna förbi uppsala, du är så välkommen att testa honom ;-)!!

2011-03-12 @ 07:18:52
URL: http://barabus.bloggplatsen.se
Postat av: melinda

Haha, jag tycker LB:1an är lättare att rida än LC:1 ! :P



Vad är det för pessoa schabrak du vill köpa? Har ett blått jag ska sälja nämligen :)

2011-03-12 @ 09:13:37
URL: http://melliskung.blogg.se/
Postat av: melinda

Haha jaa fråga mig inte varför!



Det är storlek full på det, och jag tänkte mej runt 200 och då står jag för frakten :)

2011-03-12 @ 09:18:17
URL: http://melliskung.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0