Dressyr

Idag körde jag och B ett dressyrpass med fokus på galoppen. Har ju fått en hel del bra tips, så fokus låg på att få henne längre och lägre och därmed rundare i formen i galoppen, samt att avsaktnigarna skulle bli bättre. Och jag lyckades nog rätt bra idag.
 
Jag fick ett svinbra tips igårkväll. Jag brukar ju rida utåtställning på långsidorna och inåtställning på kortsidorna i trav annars, men fick tips om att göra det i galoppen för att få henne rundare - och måste säga att det funkade riktigt bra! Bitvis vart B jättefin.
 
I traven när vi red fram var hon rätt trevlig, inget att anmärka på direkt. :-) Sedan körde vi igång med galopparbetet. Körde två höger och två vänster, varannan gång. I högern så märkte jag att OJ vad slingrig hon blev när jag jobbade med inåt- och utåtställning. Hon är nog rätt svag i sitt höger bak, för de är alltid höger jag får jobba extra med för o få in det under henne.
 
Efter att jag ridit den andra vänstern och ska börja i höger för sista ggn, så JÄDRAR anamma vad fin hon var! Så jäkla rund och lång och låg form, jag svävade på moln och jesus vad jag berömde henne. Och vilken galopp, och även höger? Kändes så himla bra. När jag saktat av tittar jag på E, som följde med och filmade, och ser att han inte har något i händerna. Haha, min söta lilla karl missade alltså att filma det bästa på hela passet trots att jag sa till innan, men han hann inte se att jag bytte varv så han uppfattade inte att jag red höger galopp som jag bett om att få filmad, haha.
 
Men bara för det så tog jag ytterligare en högergalopp, men de blev liksom framtvingat eftersom jag ville att det skulle bli lika bra som innan. Men hon var rätt fin där oxå! :-)
 
De problem vi har i högergaloppen är att hon blir så himla rak när man ställer henne inåt. Och då lägger jag till med mina olater som att bli för hård i handen, dra upp skänklarna, luta mig framåt osv. Så de gäller att riktigt tänka på att rida ordentligt. Jag tänker hela tiden "slappna av i handen", och då går det ju mycket bättre. Men just inåtställning i höger, främst galopp men även andra gångarter, är inte den bästa. Ska låta ET gå igenom henne när tillfälle ges, och sedan äre nog bara att träna vidare. För de har ju blivit bättre. :-)

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag känner igen mkt av det du beskriver! Har jobbat jätte mkt med att få Lillan lösgjord i sidorna. Börjar varje pass nästan med att överställa och verkligen forma runt innerskänkeln. Med Lillan har jag även kört att fatta galopp i en lite volt när hon är överställd. Men viktigt då är att man verkligen sitter tungt, höjer handen och driver fram till handen. Nu vet jag inte hur B är att rida men Lillan är väldigt framtung och att rida henne i en långform och samtidigt få henne att använda bakbenen är nästan omöjligt. Jag har nästan bara kört övergångar till galopp och då med fokus på att hon verkligen använder bakbenen (driva!) sen om hon går högt med huvet är strunt samma.
Nu har hon väldigt fin och bärig galopp!
Sen ang att B är rak i galoppen har nog mkt med att hon inte är tillräckligt lösgjord i sidorna men det brukar komma i och med att dom bli starka i bakkärran! (samt att man måste träna mkt ställning/böjning)

2012-07-19 @ 22:41:54
Postat av: Julia m. ridtravaren Lelle

sv: Tack för tipset Josse! Dock är tempot något vi redan börjat jobba mycket med och som blivit betydligt bättre än innan. Lelle har liksom inte den där motorn framåt själv i dressyren som Bellie ser ut att ha. Men så fort bommar är med i leken så blir det fart på honom minsann ;) Så jag får verkligen kämpa för att få honom framåt, och när tempot höjs kommer Lelle ur balans istället.. tips på vad jag kan göra åt det??

Svar: Jaha, på så vis. :-) Men mycket bomövningar är ju då att föredra om du lyckas få sprutt på honom där.
En annan bra sak är övergångar och tempoväxlingar, och att du alltid gör något nytt efter att du gjort ett moment. Låt det inte gå för många steg mellan varje moment, utan låt det hända nåt hela tiden. Trava, skritta, flytta sidvärts ett par steg, fatta galopp, gör halt, sväng, gör en volt, fatta galopp, sakta av. Etc. Så att han hela tiden måste tänka och fundera på vad som kommer här näst, då brukar dom kunna bli kvicka. :-)
Josefine Fred

2012-07-20 @ 14:20:00
URL: http://enligtjulia.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0