Gårdagen

Igår tänkte jag att B skulle få gå en ordentligare ridtur, och få galoppjobba lite. Så jag red bort till rakbanan på 1km i skogen. Men det gick inte riktigt som planerat med dendär fuxen.. ;-) När vi kommit ett par minuter från stallet så är det någon som sågar, längre bort, och B börjar vägra gå fram... mitt i vägen. Så jag hoppar av direkt för hon blir en riktig trafikfara när hon gör sådär. Sen går jag en bit, och när det är bilfritt hoppar jag upp igen. Tvärstopp. Blir förbannad och hoppar av igen och släpar med henne gående.
 
Kommer in till grusvägen vi ska rida in på, hoppar upp, och tvärstopp. Här blev jag redigt förbannad på fjanterierna och manade på henne två ggr med skänklarna, nä, sa B och började backa. Jag hindrar henne dock genom att svänga henne så hon inte kan backa, och hon vill inte backa mot faran så då reser hon sig istället. Eller försöker. Och då vart jag ännu mer irriterad och tog helt enkelt tygeln och snärtade till en gång på halsen, här var jag beredd på en resning så innan hon ens hunnit tänka på att resa sig hade jag svängt henne, sen drev jag framåt en gång och hallelulja! Hästen gick fram, och det med råge. Vi travade på där med öronen framåt och bra driv i bakkärran, väldigt tittigt, men fram kom vi! Jag tror hon behövde att jag tog en liten strid med henne, så att hon får veta vart jag vill ha henne. Hon ska kunna lita på mig och åtminstone gå framåt. Och det brukar hon ju, men denhär vårknäppen vill ju aldrig ge med sig känns det som.
 
Hur som helst, vi fortsatte jogga tills det inte gick att jogga mer. Sen gick vi ett tag i skogen, över stockar och sten osv. tills vi kom fram till rakbanan där jag tog trav på bortavägen. Hon var så vansinnigt taggad så någon avslappning och riktigt arbete kom vi aldrig till.  Tog galopp på hemvägen, och red lite avsaktningar/fattningar vilket gick helt ok. Sen red jag tillbaka en gång och tog banan igen. Jag fick sänka kraven massvis, för hon hade en sån dag att vad man än gör så kan hon inte fokusera. Spänd och ganska svår att få kontakt med.
 
På hemvägen travade vi där det gick. Sen körde hon skritt-rally, men där fick jag försöka jobba henne bäst det gick. Längesen hon var sådär stressig i skritten.. >.<
 
Så ja, inte alls en ridtur vi fick ut något av... Och jag har nog lärt mig att den rundan rider inte jag själv nå mer, och inte när det vankas arbete. För hon kan inte arbeta när hon blir sådär taggad, vilket hon blir på det stället..
 Vi får hålla oss till våra rundor där hon kan hitta ro och arbeta. :-) De ger mkt mer!

Senare på dagen så släppte jag och L hästarna på bete, och de vart superglada! :-) Till veckan kommer två till pollar, de blir spännande.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Skojigt med ston m attityd ;) (har själv en sådan)
Vart rider du när du rider till rakbanan? Jag är mkt intresserad av nån galoppsväng :)
/Lena

Svar: Jadu ;) Så himla skojigt vet jag inte.. haha. Jag rider in vid Säters ridhus, grusvägen där. Sen ända bort till vändplanen där jag tar stigen rakt fram. Sen ja, går de inte direkt å förklara så mkt bättre, för de är en bit dit bort och de finns en del stigar o välja på. ;-)
Josefine Fred

2014-05-25 @ 22:19:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0