Ingela-träning dag 1

Imorse var det dags att träna för Ingela. Hon kom ner i egen bil, och Sandra och Doris kom en stund senare. :-)
 
Bella var jättefin när jag började jogga fram själv. Sen när hon skrittat och jag skulle ta tyglarna igen började hon med o lägga tungan över bettet och skulle inte jobba i skritt osv. Så höjde ett hål. Sedan kom Ingela. Jag berättade allt som varit, och bl.a då tungproblemet. Hon sa direkt att det alltid är en anledning varför dom gör så, och absolut, i detta fall när det blir spänt/jobbigt. Men istället för att fortsätta rida på samma sätt, för nu har det blivit mycket tävlingsridning sedan jag hittade den trevliga traven och ridningen hos Maria Eriksson, så menar Ingela på att då är det dags att backa bandet.
 
Så vi körde reparering idag. Låta B komma fram och ner med nosen djupare, komma ner i en lägre form. Våga lägga i tyglarna och låta henne komma fram. Tänka LA/LA/LC, i varje steg typ. Så att hon emellanåt får möjlighet att slappna av ytterligare. Mycket bra tycker jag. Nu har jag fått ännu ett verktyg i lådan att använda mig av när B blir spänd och munnig. Back to basic.
 
Vi fick jobba galopp, och den var jättefin! Volt på varje kortsida, och innanför spåret på långsidorna. Fick göra några avsaktningar till halt. Gick bäst i höger varv. Högergaloppen vart jättefin!! Jisses. Sådär fin har den aldrig varit. Jag fick tänka på att lätta i inner, för den håller jag gärna i lite för mkt. Istället fick jag börja påverka yttersidan i högervarvet, för att få vänsterbogen på plats. Och låta innertygeln vara. Så det blir lite omställning, ytterligare ett verktyg i lådan.
 
Sedan gick vi in på skänkelvikningar, först längs långsidorna. Sen snett igenom. Gick jättebra!! Vi red inga tävlings-skänkelvikningar, för det var dumt att börja med tyckte Ingela. Det är därför det blir så hackigt jämt, för vi är kanske inte riktigt där än. Så lite svagare skänkelvikningar alltså. Men vi fick flyt!! Det flöt på och jag förstod vad jag gjorde, både jag och hästen hann med. Så det kändes som en mycket bra början. Att jobba kvalité istället för att bara göra.
 
Jag gillar min blandning av tränare. För alla har bra verktyg att ge mig, på väldigt olika sätt. Dom alla är varsin pusselbit känner jag. Grym kombo helt enkelt! :-D
 
Tusen tack till HANNA som fotade. <3 Gulljäntan. Själv fotade jag Sandra och Doris efter min lektion, och dom bilderna kommer upp när jag hunnit fixa dom.
 
Imorgon kör vi fortsättning, då på plats i Kammartjärn! ;-)

 

Kommentarer
Postat av: Malin

Vad FIIIINA ni är!! :D

Svar: Tackar! :D
Josefine Fred

2014-09-27 @ 21:01:57
URL: http://rajala.blogg.se
Postat av: Fia

Jösses vad fina ni är <3 Vilket grymt jobb du gör med henne. Din sits, din sits är ju att dö för :)

Svar: Tack Fia!! :)
Josefine Fred

2014-09-27 @ 21:28:14
URL: http://fiajungdalen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0