Dressyr

Imorse blev det som planerat ett dressyrpass för B. I början var hon väldigt lång i kroppen och lite svår att få till arbete, hon började munna sig rätt ordentligt och lägga tungan över. Hon blir uttråkad i skritt samtidigt som hon är lite ovärmd, och då börjar hon att fippla då man ställer krav. Tillslut kunde jag göra bakdelsvändningar, och dom gjorde hon bra.
 
Sedan joggade jag igång henne, och munnandet fortsatt. Så jag red som I sa, att jag ska ha en mer energisk trav att jogga fram i. För nu när jag ridit henne i en lugnare trav med lugnare takt, som gått bra, så har det nu förändrats till att det är det läget hon VILL gå i, vilket gör att det blir oengagerat och hon suger inte framåt. Så jag fortsatte trava på i den friska traven och var noggrann med att hålla samma tempo i volterna också där hon annars vill lugna sig lite. Men hon fick ta i. I en rundad låg form.
 
Tillslut sög hon på riktigt fint framåt, så då var målet nått. Då gick det även att sakta av till skritt och hon var mycket mjukare i skritten nu än i början av passet.
 
Galopperade fram i båda varven och i högervarvet tänkte jag på att leda in framdelen så att bakdel och framdel spårar, för hon vill ju skjuta in baken i höger varv. Idag var det väldigt extremt och det tog tid att lossa henne, i alla gångarter.
 
Men hon skötte sig bra i galoppen, jag använde mig av det tänk som Isabelle lärde mig, och då kommer jag åt henne bra. Samtidigt i det jobbet ska hon gå på fram, och hon tkr jag är en riktig pain in the ass då. Men hon kämpar på i alla fall. ;-)
 
Pustpaus och sedan körde vi program. Min plan var att först rida båda travprogrammen i LB:2an och LA:3an, och sedan efter det rida galopprogrammen. Men, Bella var så SJUKT jäkla fin i traven, i båda programmen, men främst i det sista (LA) att jag struntade i galoppen. Jag hittade detdär trevliga friska tempot där vi bara flyter fram, med sytrådskänsla i handen, och där hästen bara dansar fram och är med på varenda grej. Enda som var halvkackigt var skänkelvikningarna, men vi hade inte  ridit några såna alls på värmningen så det var inte konstigt. I övrigt var hon så jäkla fin! Riktigt trevlig känsla. Så den känslan hoppas jag kunna lirka fram även på tävlingen.
 
På slutet kom hon även loss i kroppen och var riktigt trevlig även i högervarvet, höll bakdelen på plats och ställde sig riktigt trevligt i sidan utan problem.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0