Uteritt

Idag red jag ut Bella på en ganska dressyrig uteritt. Hon var på rätt humör för det som tur var. :-) Efter att jag skrittat fram på långa tyglar så tog jag och red en del halter, med fokus att hon ska svara för sätet, och svara kvickt både framåt och vid halt. Gick helt okej. Gick sedan över till trav och red övergångar, där gjorde hon jättefina fattningar, men övergångarna var sega. Så hon fick rygga några ggr och sedan lyssnade hon mycket bättre på förhållande hjälper.
 
Därefter fick hon skritta på lång tygel tills vi vände, och då blev det galoppjobb. Hade tänkt tempoväxlingar, men blev sugen på övergångar. Trav och galopp- övergångar, som vi i princip aldrig tränar intensivt på för att hon blir så förbaskat stressad. Men idag gick det! Kan ni tänka er? Det kan inte jag! En uteritt, på hemväg, där hon blir toktaggad vanligtvis.. Men det gick! Ganska otroligt. Jag provade sätta henne i öppnor och skänkelvikningar då hon blev taggad i traven, för visst blev hon taggad minsann, stark som attan i munnen så mina armar höll på att gå av. Men iaf, jag red sidvärts för att få henne att börja bära istället för att springa, och det blev faktiskt ganska bra bitvis. Ett nytt verktyg jag kan ta till, jippi. :-)
 
Hon tog fina fattningar, men även avsaktningarna var riktigt fina!! Herregud. Jag borde vara superstolt?! *Slår mig själv i bakhuvudet*. Stora framsteg ju. :-D
 
Sedan jogging på hemvägen med fokus på ett hyffsat avslappnat steg, och inge symaskinstrav. Det gick faktiskt oxå ganska bra.

Imorgon blir det lite lösgörande på planen nu när hon fått röra på småbena lite.
 
arkivbild
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0