Dressyr

Idag red jag lite dressyr på Bellabus igen. Hon var ganska ojämn. Stundtals väldigt fin, och stundtals väldigt dryg. Vi hade en älg ca 15 m utanför paddocken som vi hade sällskap av större delen av passet, så den delen av paddocken där älgen stod utanför, var ju såklart extremt farlig. Så hon var ganska distraherad. ;-)
 
Jag började i skritt med tydliga hörnpasseringar, la in volter och lite halter. Även en del serpentiner. Halterna var katastrof, så dom lät jag vara och fokuserade på annat eftersom hon var så ojämn. Men hon var rätt fin i skritten faktiskt! Och idag hade jag stort fokus på 1. Att rida med sätet, att energin liksom ska ges från mitt säte, och 2. att min högra häl ska hålla sig nere, och att jag inte ska låsa knäna. Det gick väldigt bra, är nöjd med min prestation.
 
Började jogga igång, och hon var ganska ojämn här oxå. Ena stunden fin, och lyssnade bra för sätet och benen. Formade sig bra i volter och hörn. Men rätt vad det var så kom hon på dendär älgen och då vart hon en fiolsträng igen. Och så höll vi på, Bella och jag.
 
Jag bestämde mig rätt omgående att börja med en övning istället för att "bara rida runt", för bådas skull, för eftersom hon var så dryg så blev jag irriterad och ja då hamnar man i en ond spiral. Bättre att ha en övning att fokusera på då. Och det gjorde jag rätt i. ;-) Jag red skänkelvikning in från första bokstaven efter kortsidan, in till X, la en volt till det håll jag kom ifrån, sedan öppna ner till hörnet igen och så skänkelvikning från första bokstaven från andra änden av kortsidan. Så jag rullade på så, och hon blev jättefin! Från början fick jag kämpa rejält för hon var spänd och svajig, men sen blev hon jättefin och lyhörd och jag behövde inte rida arslet av mig för att få henne dit jag ville.
 
Provade vänster galopp. Katastrof. La ner det. Provade höger för skojs skull, för den brukar ju vara ännu sämre än vänster. Men nix, den var fin! Hon hade lite dålig bjudning, men hon var fint formad efter min innerskänkel, och jag kunde sitta med hälen i en korrekt position (HALLELULJA!). Jag varierade mycket mellan rättvänd och förvänd galopp, och emellanåt la jag in ett par språng i en snabbare galopp. Hon var jättefin!! Hon hade nog behövt lite mer bjudning, men jag hade varken fysisk elr psykisk ork. Jag lät henne vara som hon var, hon jobbade ju på bra iallafall och gjorde alla tekniska bitar bra, som annars kan faila när det istället går lite fortare.

Sedan fattade jag vänster galopp igen och provade samma jobb där. Hon hade svårt för vänstern idag, jättekonstigt. Hon var fyrtaktig och orkade knappt hålla ett språng på egen hand alltså. Jag fick rida som fasen. Annars bröt hon av. Jag la in lite förvänd oså som jag gjorde i högern, och det gick faktiskt bra bara jag hjälpte henne ordentligt med takten, med säte och magen. Avslutade då hon kändes fin.

Avslutade med att rida igenom LB:2an. Och detta var lite kul, för älgen var vid C, vilket betyder att man måste rida mot C när man börjar rida programmet. Och under hela passet har hon fått typ panik när jag styrt mot C, men just nu när jag skulle rida program, och hon kände det då vi gjorde en uppridning, så var hon så grymt fokuserad! Stod i form i halten till och med. Hon var riktigt koncentrerad, jag tror inte jag riktigt känt den känslan förut när jag ridit program. Så hon gjorde ju ett jättebra jobb. Jag däremot, är jag inte så nöjd med. Alltså, jag faller isär direkt. Det är längningarna jag tycker är jobbiga. Jag kan inte rida dom. :S Inte när dom kommer sådär hipp som happ som i programridning. Och så ska man snabbt tillbaka till arbetstrav och hitta den känslan igen osv.

Efter sista mellangaloppen vart hon superspringig inför mellantraven på kommande långsida. Så där la jag volter tills det kändes bra. Men faktiskt så skötte hon sig riktigt bra bortsett från detta, hon var rätt enkel att få tillbaka i balans, och få bra hörnpasseringar osv. Sedan på slutet var älg-hörnet läskigt igen så från hörnet innan halten fick jag rida om typ 3-4 gånger innan hon lyssnade på mig. Jo förrästen, det var inte älgen då, det var ett äldre par med en hund som gjorde henne så rädd denna gång. ;-)

Avslutade med travjogging i serpentiner i låg och rund form. JÄTTEFIN var hon här!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0