Tömkörning

Ikväll så red jag upp Bella till stallet och fixade iordning henne för lite tömkörning. Idag är tredje passet sen jag började, och det gick så bra. Jag började längs fyrkanten och övade in halterna, och övergångar mellan skritt och trav. Och hela tiden så övar jag på att få in känslan, känna efter hur mkt jag ska ta i tömmarna osv. Hur mkt stöd hon behöver för att hålla sig på spåret, svänga där jag vill osv. Det som är svårast för B är ju samma som i ridningen, nämligen att sakta av eller att göra halt. Då blir hon liksom lite dryg och fortsätter ändå, så jag fick vara bestämd med henne i början. Och om hon inte gjorde halt när jag bad om det fick hon backa. Men det är ju även så att jag måste bli bättre med att göra halvhalt innan osv, och inte bara säga kommandot och tro att hon ska göra det, utan visa mjukt med en halvhalt med tömmarna osv. Det är lite pyssel med att få till det.
 
Idag la jag in tempoväxlingar, och då började jag lite i skritt först. Det sitter kalasbra, verkligen. Hon är superlyhörd när jag ber henne öka eller minska. Sedan la vi oss på volten och tömkörde i trav, tempoväxlingar. Typ halva varvet samlat och halva fick hon kliva på så att hon verkligen jobbade genom kroppen. Hon började frusta och grejja. Det gick verkligen jättebra! Hon lyssnade direkt när jag bad henne lugna sig, och när jag bad henne öka.
 
Höger varv är ju helt klart svårast, precis som i ridning. Hon faller gärna lite inåt, så jag får ha henne mycket på ytter här. Men ju mer vi jobbade desto mer kom rätt ställning oxå, utan att hon föll inåt. Och på slutet så fick vi verkligen till det, då hade jag henne på ytter, hon gick lätt inåtställd, jag fick henne ut på spåret och hon klev på jättefint framåt.  Så där avslutade vi och skrittade hemöver igen. Hon får såklart massor med beröm när det blir rätt.
 
Det är ju mest jag som ska lära mig känns det som, hon gör detta som att hon inte gjort annat. Det är bara galoppen som ska in, som jag är lite nojig över att det ska bli svårt att få in. Men när den väl finns med, så kommer det bli ännu roligare! Jag hoppas verkligen att jag lyckas lära henne galoppfattning på töm. Någon som har några bra tips? Jag tänker själv att jag ska göra det från skritt, för då blir det tydligast tror jag. Om jag ger kommandot, och hon t.ex tar trav, då saktar jag bara av och gör om tills hon förstår. Om jag gör ifrån trav så tror jag bara hon kommer öka på traven, och risken finns att det blir lite stressigt istället, och kanske svårt att få tillbaka henne i traven. Elr äh, jag vet ju inte om det är så det blir, men jag testar skritt först för att se vad som händer.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0