Dressyrtävling?

Pratade ju redan i juni om att ev. delta i en dressyrtävling i augusti, men snabbt därefter ångrade jag mig. Nu har jag blivit lite mer peppad att delta ändå.. Men det känns nervöst ändå, men ändå helt ok. Kanske kommer glömma någon väg, och Bellie lär ju springa runt som en struts, vilket egentligen inte gör något. Jag är glad bara jag deltar, det är ett enormt steg framåt för mig. Och någon gång måste ju vara den första? Så varför inte bara få det överstökat. ;)

Har en liten fråga till er som vet vilka problem vi har med vänstergaloppen och vilka grunder det är på.

Hade ni försökt fatta galoppen på banan? Även fast hon inte tar den? Hon blir upprörd, surar, tar höger, och efteråt är hon allmänt spänd igenom hela programmet. Även högergaloppen sedan blir påverkad av att hon blivit sur på mig innan, så den blir inte så bra som den kan vara.

Eller hade ni bara fortsatt trava där det ska vara vänster galopp? För min del gör det ingenting alls om vi får avdrag. Och diskad blir man väl inte förrän man gjort 3 fel? Det är ju bara 1 fel om jag skippar galoppen.. Eller?

Tacksam för era åsikter ang. detta! :)

Kommentarer
Postat av: Linn

Jaaaa :D inte för att jag kan något om dressyrtävlingar, tycker bara att det är så roligt att ni ska vara med :D När och vart är det??

2010-08-18 @ 13:31:05
Postat av: josefine freéd

28 aug, i Medskogs. Svara på min fråga Linn, need help! :D Haha..

2010-08-18 @ 13:31:53
URL: http://gunsballerina.zoomin.se
Postat av: Linn

Härligt =) Okej, jag hade nog skippat tagit vänstergalopp. Eftersom du känner bellie bäst så vet du hur hon reagerar, blir hon spänd efter försöket och du vet om det så är det väl bättre artt skippa vänstergaloppen helt och satsa på ett bra program i övrigt?! :$ Är jag ute och cyklar nu?? :P

2010-08-18 @ 13:34:51
Postat av: josefine freéd

Ne det är precis så jag känner, du har ju helt rätt. Men jag tänkte, ur domarsynpunkt.. dom vill väl att man gör dom moment som står liksom. Och kanske tror att jag glömt bort att det ska vara galopp där eller nåt? :o Jag vet inte. Men dom borde väl inte kunna diska mig tycker jag, eftersom de väl är 3 fel innan man blir det.

2010-08-18 @ 13:36:13
URL: http://gunsballerina.zoomin.se
Postat av: Linn

Jadu, bra fråga... Men om du låter bellie ta höger galopp då, då ser ju dommarna att du inte glömt bort utan att det bara blir fel galopp som de kan göra avdrag för?

2010-08-18 @ 13:41:06
Postat av: josefine freéd

Ja iofs.. men fortsätter jag galoppera i höger så ser dom ju att jag inte försöker bryta av och fatta ny, vänster :o

2010-08-18 @ 13:43:52
URL: http://gunsballerina.zoomin.se
Postat av: Linn

Ja, det är ju sant... Hmm, svårt! Kan inte Emma svara på hur du borde göra då?? :P hon som har ridtit bellie ganska mycket :)

2010-08-18 @ 13:48:06
Postat av: anna

men du kan inte tävla en .. ld tror jag det är, då det bara är trav? :)

2010-08-18 @ 14:07:56
URL: http://elmusrubertus.blogg.se/
Postat av: josefine freéd

Tyvärr inte, tävlingen gäller bara LC1.. :/

2010-08-18 @ 14:08:56
URL: http://gunsballerina.zoomin.se
Postat av: Mj

vart ligger medskog? :) Vad kul om du är med :D



Ta höger galoppen eller trava. Du får nog 0 poäng för båda tror jag iaf :p

2010-08-18 @ 14:32:40
URL: http://mildahilda.blogg.se/
Postat av: Valeria<3

Om jag var du jossan och så som jag själv har tävlat dressyr! Gör ditt bästa. Känner du inte för att försöka få henne att ta galoppen så gör du inte det. Men gör du ett försök och inte får galoppen kan du ändå få poäng. Men det beror på varför du tävlar. För att vinna eller för att bara ta dig runt med godkända procent?

Hoppas det hjälper lite i ditt val! :)

2010-08-18 @ 14:50:39
URL: http://prinsessanvaleria.blogg.se/
Postat av: josefine freéd

Det ligger bortanför sidsjön en bit. :) Ja, ska bli väldigt kul isf!



Jadu.. Vi får se. ;o

2010-08-18 @ 14:51:25
URL: http://gunsballerina.zoomin.se
Postat av: josefine freéd

Valeria: Näe jag känner inte alls för att försöka, inte på tävling. Först när vi har fått ordning på den hemma så skulle jag känna för det även på tävling. Det vi inte kan hemma kan vi inte på tävling.



Tävlar som träning och för att få erfarenhet, för att ens våga ta mig dit och delta. Bara att jag deltar är jag nöjd med. Sen om jag kommer sist, det skiter jag i.



Bra skrivet av dig, tack!

2010-08-18 @ 14:56:24
URL: http://gunsballerina.zoomin.se
Postat av: Anna

Jag tror att dommaren kommer att blåsa om du inte galopperar. Som dom gör när man rider fel väg i ett dressyrprogram, och säga vad det är du ska göra där.



Är inte riktigt säker men jag tror dom gör det.

2010-08-18 @ 15:05:54
Postat av: josefine freéd

Anna: Så du tycker att jag ska galoppera i högern då, som iaf fungerar?

2010-08-18 @ 15:08:06
URL: http://gunsballerina.zoomin.se
Postat av: Anna

Om den fungerar bra så är det väl bara att satsa antar jag. Du kan ju prova fatta vänster och om det inte går så drar dom bara ner på poängen.. om du inte vill prova utan trava den delen så kanske du kan få det att se ut som att du försöker så dom inte skriver att du rider "fel" utan att du bara får nerdrag på poängen.



Jag vet inte riktigt hur du vill göra. Det är helt och hållet upp till dig :) Alla tävlingar är bra tävlingar det spelar ingen roll hur det går. Man ska ju träna på att tävla. Även om det inte är för ens egen skull alla gånger så är det super för hästen.



Det vet jag med min egen häst som är så tittig så att hon håller på att dö vissa gånger och helt fokuserad och otittig andra gånger.

2010-08-18 @ 19:33:07
Postat av: josefine freéd

Jadu vi får se.. har pratat med en som håller till i det stallet och det är mest för skojs skull den tävlingen hålls. Inte blodigt allvar liksom. Även om man bedöms på rätt sätt.



Om jag provar vänstern så blir hon som jag skrev i blogginlägget ovan, då är hela programmet förstört efteråt, då blir varken traven eller högergaloppen bra över huvudtaget.



Jag får se om jag travar eller tar höger galopp. (Y)

2010-08-18 @ 19:46:31
URL: http://gunsballerina.zoomin.se
Postat av: Bonnie

Hade tänkt starta Mazi i en klubbis nån gång i höst och om det inte har hänt mirakel med galoppen(hon kan inte alls) så tänkte jag höra med domaren innan programmet och förklara att det är en travare och jag kommer att trava genom galoppdelen, det kanske också är ett alternativ?

2010-08-19 @ 15:21:35
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: josefine freéd

Ja det skulle ju kunna vara något det oxå. :) Har tänkt den tanken (Y) Man får väl räkna med massa minuspoäng bara, men de spelar inte mig någon roll alls

2010-08-19 @ 17:32:20
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Tina

eller så väntar du och ser hur hon är då känns det bra kan du ju försöka dig på galopperna om inte annat bara strunta i det men då får du 0 och möjligtvis blåsa och få avdrag, va kul tro nästan jag ska anmäla mig på det där! men jag tycker absolut att du ska försöka ta det som en vanlig träning och ut och ha kul! :)

2010-08-20 @ 11:37:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0