Uteritt med gramanen på

Sagt och gjort från tidigare inlägget. Jag red ut en sväng i skogen och tog med mig gramanen ifall den skulle behövas. B var lugn och fin i början, som alltid. Sen skulle jag ta tyglarna och börja arbeta henne lite, och hon var såååå fin! Utan gramanens inverkan. Det måste ha släppt något igår, för sådär fint har hon inte gått på länge. Tror jag behövde ett litet uppvaknande iom att jag låtit henne gå och gapa eftersom jag inte känt nånting, och när jag väl gjort det inte vetat hur jag skulle lösa problemet. Nu vet jag, och det går super, för nu vet jag verkligen när hon kliver på ärligt och inte.

Iallafall, efter ett tag provade jag använda ytterst lite graman, och varierade lite beroende på vad som behövdes. Gick faktist väldigt bra idag, slapp domdär enorma dragkamperna och frustrationen. Och på många ställen där hon annars fjollar upp sig var hon faktist rätt lugn på nu, med undantag för nåra, men det gick bra ändå.
På slutet tog jag av gramanen helt och provade utan, och hon gick superfint och stadigt. Visserligen avslutade jag ganska direkt där, men ändå. Stolt över tjejan idag. :) Tog nåra bilder med mobilen, men har ingen sladd så kan ej ladda över dom.. Min digitalkamera dog nämligen, så fick ta mobben :p

Lägger in en randombild istället ;)


Kommentarer
Postat av: anna

härligt att det gick så bra :D



och ang det där i tidigare inlägget, om hjälptyglar. tycker det är okej med ex graman, för att stabilisera upp hästen, speciellt om man ska träna galoppfattningar med en häst som har rätt svårt för det. gjorde det med min förra medryttarhäst och då gick det så himla mycket bättre :) dock så använde jag den bara en gång :) sen behövdes den inget mer. sen som du skrev att du använde den för att få henne mer avslappnad, det tycker jag också att man kan göra. men inte att använda den för att få hästen i form. för om hästen går med nacken nere, men inte har med sig bakbenen eller ryggen så börjar den ju arbeta på bogarna i stället och får istället svårare för att gå i form.. vilket inte så många har förstått :/

2010-08-17 @ 20:51:18
URL: http://elmusrubertus.blogg.se/
Postat av: Matilda

Svar från blogg; Ja, man får testa alla möjliga varianter tills att man hittar något som passar :)Ska börja kräva mer av henne nu formmässigt dels för att få henne att bli lite tröttare ;) Hehe

2010-08-18 @ 09:34:20
URL: http://mildahilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0