Dagens fråga

Vad använder ni för täcke på hästarna i transporten nu, vintertid?

Jag är lite kluven vad jag ska ha för täcke på B nu. Jag vill inte ha fetaste vintertäcket henne, det blir nog för varmt. Och fleece blir väl för tunt? Hon har ett extra tjockt fleece oxå, men det drar väl ändå igenom det? Kylan alltså.

Hur är det med ulltäcken? Håller de lufttätt bra? Kan de klara sig på ett ulltäcke i transport vintertid? -10 -20?

Hade ett stalltäcke på henne sist hon åkte till vet. och det fungerade bra, äger dock inget själv (än). Har ett regntäcke på 100gr, det kanske skulle vara något?


Tjurig tjej

Kommentarer
Postat av: Emelie

jag hade alltid ett thermotäcke/stalltäcke på min när det va vinter och det funka bra, Det ska ju hålla även när du lastar ur, är det riktigt kallt kan man ju slänga på en fleece under då det håller värmen bra men också avlägsnar om de blir för varma....

2010-12-26 @ 17:44:24
URL: http://missyemelie.blogspot.com
Postat av: Lina Holmbom

jag klär alltid på mina hästar när jag åker någonstans när det är vinter och dom är helklippta. Jag har ett tjockt termotäcke 400g + bot nättäcke. Dels så står dom stilla i transporten och det blir väldigt kallt i min transport. Vill inte ha kalla hästar till/ efterträning. fast jag åker ganska långt med mina ;)

2010-12-26 @ 17:45:25
URL: http://blog.skrotpilot.se
Postat av: Jennie

Jag brukar använda ett ulltäcke på Jippan. Tycker det blir för varmt att ha ett stall/transporttäcke, särskilt när vi åker från träningen och han är svettig. Ett ulltäcke håller ju värmen samtidigt som det andas väldigt bra :)

2010-12-26 @ 18:24:59
Postat av: Lina - Vinn ett John Whitaker-schabrak!

Kör dem inte vintertid. Men när det är kallt blir det ylle eftersom de ofta är svettiga när de ska hem, alt. termo/fleece

2010-12-26 @ 18:34:07
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: helene

ylle funkar utmärkt, din är ju inte klippt på ryggen dessutom - blir utmärkt värme med ett vanligt ylletäcke!



haha, inte konstigt att hon inte vill gå in i det släpet - för lågt i tak och väldigt mörkt..... :(

2010-12-26 @ 18:50:13
Postat av: Evelina

Jag använder aldrig något täcke på min häst. Om jag inte sätter på henne något får hon jättetjock vinterpäls som skyddar mot kylan.

2010-12-26 @ 18:58:12
URL: http://varmblodsliv.blogg.se/
Postat av: beatrice

Jag skulle nog ta stalltäcket, eller det tjockare fleecetäcket, i och med att om man har ventiler och så stängt så blir det ju inte så mycket "drag" i transporten. Om det är vindstilla klarar sig hästen bra med ett stalltäcke bara (: fast sen kan det bero på vilken transport du ska åka med om det är en gammal eller ny (:

2010-12-26 @ 19:27:07
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: Sandras

Använder alltid ylletäcke på vintern när jag kör. Älskar mitt ylletäcke, det är outstanding :)

2010-12-26 @ 20:08:06
URL: http://jonstorp.blogspot.com
Postat av: Janni

Jag kör på stalltäcke när det kryper under 15 minusgrader, annars har jag alltid fleece :)

2010-12-26 @ 22:04:12
URL: http://janniahlholm.blogspot.com
Postat av: Tova

Nu när det är ner mot -20 så åker Vera i sitt 300grams. O efter träningen har hon ett fleece under. Åker inte speciellt långt, men vill inte att hon ska frysa =)

2010-12-27 @ 08:40:40
URL: http://[email protected]
Postat av: Sussi

Jag tog fleecefodrade regntäcket på min märr. Endast fleece kändes lite snålt men med regntäcket blev det alldeles lämpligt då det samtidigt inte blir för varmt då hon bara är halvklippt.

2010-12-27 @ 12:13:08
URL: http://tantgigant.bloggplatsen.se
Postat av: Diana

Mina hästar åker alltid med ett fleece eller tunnare bomullstäcke, tycker att det blir tillräckligt varmt i transporten plus att det inte blir något drag så det räcker. (Nu gäller detta enbart korta turer på max 30 min och till och från vet.)

2010-12-27 @ 23:46:14
Postat av: Em

Om du har ett ull-täcke som är verkligen 100½ ull så skulle det funka jätte bra =) Ull är nämligen både relativt vindtätt samtidigt som det andas det blir lagom varmt eftersom det reflekterar kroppsvärmen och framför allt är det vattentät (såvida det inte spö-regnar eller man häller vatten över det)dvs om det bara är fuktigt eller småduggar lite så håller det bort vatten ^^

2010-12-28 @ 10:03:36
Postat av: Em

kan ju tilläga att det är ulltäcken jag annvänder mig av när jag är ute på medeltids-spel med mera =) Men som sgat gäller det då att det är 100% rent ylle =)

2010-12-28 @ 10:04:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0