Svar till frågestunden

Beatrice: Tänker du skaffa en till häst i framtiden eller är det bara Bellie som gäller? (:

Svar: Jag planerar inte att skaffa en till häst. Det är hon som gäller, och så länge hon lever ska hon bo hos mig. Jag tycker det är tidskrävande med en häst, så två skulle jag nog inte hinna med. Inte som mitt liv ser ut just nu iallafall.

Lina: Jag är verkligen imponerad över dig och bellie, det verkar gå så himla bra för er jämt, ni verkar få massor av beröm (till och med från veterinären!) över hur fin hon är. Och hon ser verkligen annorlunda ut om man jämför med äldre bilder :) Tror många ridtravarryttare önskar sig desamma. Vad tror du är nyckeln till er framgång?

Svar:
Till att börja med så vill jag bara säga tack så jättemycket för dina fina ord! Det värmer verkligen vill jag lova. Nyckeln till våran framgång är tid, tålamod och att låta saker få ha sin tid. En häst som har satt muskler som en travhäst behöver verkligen få en bra grund att stå på. Det tar tid att bygga om muskler. Jag red B i en lång och låg grundform i ett helt år för att bygga upp hennes överlinje och för att få en bra grund att stå på helt enkelt. Först därefter började vi avancera och kräva mer styrkemässigt, och även då började vi att hoppa lite mer och lite "högre".

Ida: Vad har du för sadel/sadlar? Och vart har du köpt den/de? Har du fått hjälp att prova ut?

Svar:
Jag har en Tekna dressyr och en T6 showjumper. Jag har bytt mig till T6an för 1,5 år sedan, och Teknan har jag köpt i Härnösand hos en sadelutprovare.

Tvärtom, det är jag som hjälper folk att prova ut sadlar!  :-)
Jag tar inte hjälp när jag ska prova ut sadlar eftersom jag kan det själv. Har lärt mig under över 2 års tid genom att köpa och sälja massvis av sadlar, provat mig fram etc. för att hitta rätt. När jag var helt grön har jag självklart tagit hjälp om hur det har sett ut, och varför det varit bra/dåligt etc. och på så vis lärt mig.

Sandra: vilket är ditt favorit märke bland typ sadlar,ridkläder, träns osv? :)

Svar: Jadu.. bra fråga! Nä men sadelmässigt så är Tekna och Isabell Werth de skönaste sadlar jag suttit i! Och jag gillar syntetssadlar överlag väldigt mycket eftersom de är så bra kvalitet på dom, lätta att underhålla etc. Bra märken på dessa tycker jag är Wintec, Griffin och Tekna m.fl.

Har inget speciellt favoritmärke på saker egentligen, jag köper det som är snyggt och som har bra kvalité. Mitt ena träns är ifrån Hubertus och det gillar jag väldigt mycket! Har även en Kingslandjacka som jag gillar, håller värmen bra och är behaglig och lätt att ha på sig.

Janni: vad fick dig att köpa just Bellie? och hur började du rida? (tänker på att du bara hållt på med hästar ett par år)

Svar:
Jag var en impulsiv tjej som tog första bästa häst som erbjöds. Gjorde så med alla 4.. Hur jag fick nys om Bellie var att tjejen som jag lånade min första foderhäst utav, hennes mamma hade en häst (Bellie) som jag ev. skulle få låna om jag inte hittade någon annan. Jag mindes henne som stor, lång, smal, spinkig och HÖG sen jag hämtade min första foderhäst där ett år innan.

Bestämde mig ändå för att ge det en chans, och så fort jag sett storleken på henne och såg henne i hagen så sa jag att jag skulle ha henne, behövde inte ens provrida, jag skulle ta hem henne ändå. Jag provred ändå och ja, som jag sa så tog jag hem henne hur det än gick att rida.

Fick hem henne på foder, besiktade och köpte henne efter 2 mån på foder.

Jag började rida aug 2006 genom att en kompis frågade om jag ville börja rida basjkirhästar med henne. Det fanns en gård här förut som hade verksamhet med basjkirer, och de sökte då medryttare. På den vägen är det.

Tova: Hur kom det sig att du köpte en ridtravare istället för en färdigutbildad häst?

Svar:
Jag var nog bara ung och dum! ;-) Haha ne.. men jag var väldigt impulsiv och tog mest första bästa häst, men sen ville jag även ha möjligheten att köpa loss den senare efter foder på ett par månader, och det hade jag inte haft möjlighet till om det varit en dyrare häst. Visst jag hade kunnat spara, men vem har tid med det när man är ung och desperat? Haha..

Jaja, det visade sig vara bästa köpet ever. Ångrar mig inte en sekund, för hon är allt jag vill ha!

Linda: Hur hög är Bellie? och hur lägger man så att det blir bilder på andra länkar (bloggar) du lägger ut på din blogg ? :)

Svar:
Hon är 152cm hög. Man använder sig av en speciell kod, kan maila om du vill ha den. Sen laddar man upp bilden man vill ha, tar bildlänken, klistrar in i koden och skriver in den adress man vill att man ska komma till när man klickar på bilden.




Kommentarer
Postat av: isabelle

Okej då förstår jag;) hehe blev lite kaos i hjärnan!!

2010-12-10 @ 21:24:56
URL: http://towardslife.blogg.se/
Postat av: N

sv: tack :D allt bra?

2010-12-10 @ 21:27:13
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Josefine [HÄST- och FOTOBLOGG]

Hur är läget en dag som denna? :D

Fin blogg :)

2010-12-10 @ 22:40:22
URL: http://everythingbyme.blogg.se/
Postat av: Tova

Förstår att du inte ångrar dig. Bells är huur fin som helst. Klart att det blir mycket jobb med en travare (du har ju lagt ner jättemycket tid på henne)

Du är jätteduktig!

2010-12-11 @ 08:31:54
URL: http://kazince.blogg.se/
Postat av: Anonym

okej, (: men jag har enn lite foljd fråga. om du skulle sakffa dig en till häst i framtiden skulle det vara en outbildad eller en lärmomästare? (:

2010-12-11 @ 10:10:41
Postat av: henke

hej jag skulle bara höra med dg om du skulle kunna lägga ut en bild på ett träns med martingall på din blogg, jag ska sälja det :)

2010-12-11 @ 10:40:32
URL: http://henkelundberg.blogg.se/
Postat av: Tova

sv; sant ju :3

Ni är asgrymma (Y)

2010-12-11 @ 14:41:51
URL: http://kazince.blogg.se/
Postat av: Emelie

har du lust att skicka den bildkoden till mig på min mejl så hade jag blivit glad? :)

2010-12-12 @ 14:31:33
URL: http://emeliebjormo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0