Crap...

Hovis var här nyss och vinterskodde Bellie. Hade tänkt ta en hårdare tur efteråt, men oturligt nog så reagerade Bellie höger bak när han skodde... Och jag har fullt förtroende för hovis, spec. i sånahär lägen. Förra året hade jag börjat känna lite konstigheter i Bellies bakdel, och en månad senare sa hovis att jag skulle se upp för höger bakben. En månad senare kom hältan.

Och nu samma
sak. Det som är annorlunda är att hon mest reagerar när han knackar på yttersidan, och det kan då vara en hovböld på gång. Så blir hon halt rakt ut så ringer jag Glenn på direkten. Och jag har ju inte känt någon rörelsestörning denna gång heller, så det är skönt.

Annars trodde han
det kunde vara nånting tillfälligt denna gång, med tanke på att det verkligen är superhalt i våra hagar av all lera+blöta, och att hon igår lyckats slita av sig en nyskodd sko, så.. hon kan ju mycket väl ha levt rövare i hagen och sträckt sig. Senast förra veckan gick hon halvt omkull när jag skulle hämta henne i hagen.

Så jag hoppas
det är nåt så enkelt som att hon sträckt sig i hagen eller en hovböld. Vill verkligen inte ha en ledinflammation till på axlarna..




Kommentarer
Postat av: Malin

Kan du fixa någon mer bild på padden?:)

2010-11-03 @ 15:42:31
URL: http://omolly.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Det står klart och tydligt i texten att det INTE gäller alla. Vi har skrivit om de NEGATIVA sidorna, och sanningen är tyvärr sån att många travare blir söndertränade som unghästar. Sen finns det många som inte är det också och som kan omskolas, men som sagt, det vi pratar om är de som INTE kan, som redan är förstörda. En muskel som är helt borta, som inte längre existerar alls, kan INTE tränas upp. Med din häst är helt klart så inte fallet.

2010-11-03 @ 16:20:09
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Anna

Hoppas verkligen att det bara va nåt tillfälligt !

2010-11-03 @ 17:44:05
URL: http://withcrazyhorse.blogg.se/
Postat av: Q

För att lugna dig lite..Kan jag säga att med tanke på att det är så fruktansvärt blött ute och har varit det länge så kan det hela helt enkelt bero på det.Hoven är mättad på fukt och kan då bli något porös vilket gör hästen känsligare .Hästar som vanligtvis inte är ömfotade tex kan bli det då.

mvh/Q

2010-11-03 @ 18:02:28
URL: http://qodrofenia.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Just bakbenshälta är svårt hur som helst tycker jag att verkligen renodla var det kommer ifrån.De behöver inte vara den hoven hon tappat på utan det kan bli liknade trots skorna.Hoven förlorar lite av sin spänst när de är för blöta och blir porös..Vilket även kan ge slitning/friktion mellan sko och sula så att säga.Det är även lätt att grus och annat letar sig in imellan sko hov när hoven är mjukare tex och det kan leda hovböld osv.Avvakta du ..det skulle jag göra..

2010-11-03 @ 18:25:44
Postat av: Jennifer

Vad fina dem blev efter klippningen:)

2010-11-03 @ 19:44:52
URL: http://jenniferohlson.blogg.se/
Postat av: Tova

sv: Jag vill ha en helklippning. Fast på huvudet och benen ska det vara päls kvar ;)

Vilken dag skulle du kunna komma? :)

2010-11-04 @ 14:49:54
URL: http://kazince.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0