Olika mål inom hästvärlden

Nu måste jag skriva av mig här, börjar bli riktigt irriterad nu.. Riktigt.

Alla har vi olika mål inom hästvärlden. Vissa håller på med trav, andra western, andra vill så långt upp i klasserna i hoppning och dressyr som det går, andra nöjer sig med hobbynivå. Vissa håller på med så kallat "NH" och en otrolig relation med sin häst, likt hempfling och liknande, och andra nöjer sig med att hästen går att hantera bra i alla situationer.

Man måste kunna respektera varandra vad man än har valt för riktning i hästvärlden.

Jag tillhör den skala som är ute efter en trevlig hobbyhäst som är hanterbar och trevlig i alla situationer, och som jag har ett bra förhållande till. Dvs man kan lita på varandra och vet var man har varandra, man känner varandra helt enkelt. Jag stressar inte fram något, och jag har inga höga ambitioner med Bellie. Dit vi kommer dit kommer vi, och det kan bara framtiden utvisa.

Nu är det en person
som håller på att "dumförklara" mig, som jag upplever det, genom att verkligen försöka intala mig att jag måste rida min häst utan träns, och att min häst hellre hade velat slippa bett och träns, och att hon hade velat att jag red henne i korrekt form utan bett etc.

Allt detta började med att det var så hemskt att jag använde snokrem i dressyren på B utan att hon behöver just snokremmen. Därför tyckte denna att jag skulle börja rida utan träns.

Det jag vill säga
är, jag är inte intresserad av den typen av ridning. Isånafall hade jag förmodligen redan suttit där och lallat runt utan träns. För det första så är varken jag eller häst där varken kommunikations- eller utbildningsmässigt. Och för det andra, mina mål är så långt ifrån att rida utan utrustning som dom kan komma, som det är just nu.

Jag förstår inte
varför man försöker ändra på någon på dethär viset? Det är inte så att jag sitter och plågar min häst för att jag rider henne på bett. De som håller på med dressyr får väl göra det? Likväl dom som håller på med NH får göra det utan att någon ska ändra på dom? Är man inte ganska trångsynt då, om man anser att "frihetsridning" är de enda rätta?

Jag kan inte låta bli att ta illa upp utav dehär...


Tillägg: Snokade just runt på denna människas sida, och jag förstår faktist inte varför hon skrev till mig från första början. Sporrar, spö, nosgrimma, hoppning var det jag kunde hitta på hennes sida. Hm..... rida med så lite hjälper som möjligt? Utan utrustning? Jag vet inte jag..

Kasta inte sten i glashus.


Kommentarer
Postat av: Carro

Men snälla, bara för att "den personen" tycker så, så behöver ju inte du ha det målet :O hästen skadas ju inte precis av att rida med det bett som du gör. Som du skrev har alla olika mål, men tydligen inte i vissas ögon^^

2010-11-26 @ 17:24:07
URL: http://dressyrohoppryttarna.blogg.se/
Postat av: Erika

Bra skrivet. ;)

Gillar de mycket, för jag har nyligen börjat med NH.

Vilket mitt mål med NH är att få en bra kontakt med min häst.

Där jag kan hantera henne i alla situationer.

Vilket jag inte kan idag, där av började jag med NH.

Vilket hon behöver, och vilket jag behöver.

Men mitt mål är inte att rida utan träns, utan sadel.



Mitt mål är att kunna hantera henne, och framför att få bort att hon stegrar i mot mig i hagen.

För att ta övertaget.



Har dessutom hört från en jag känner väl att NH är överskattat.

Blir arg som fan, för en del är NH bra och nyttigt.

Andra kanske inte behöver de.

Aja, jag låter folk ha sina åsikter. ;)

De är nog mest dom som lider av de..



Gillar din nya header! :)

2010-11-26 @ 18:21:32
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Erika

sv;

Tack så jätte mycket. :D

Bellie är också jätte fin verkligen.



2010-11-26 @ 18:43:28
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: beatrice

Om det fanns en "gilla" knapp som på facebook hade jag tryckt på den för länge sen. Verkligen ett bra inlägg då jag känner igen mig i det du skriver.



Hade nämligen en stallkompis som sa att min häst inte tyckte om att rida i paddocken och att jag red för mycket där. Vet man inte bäst själv om sin häst liksom? Man märker väl fall hästen inte vill vara i paddocken en dag. Och det som jag tog illa upp med detta var att hon snackade bakom min rygg med min syster. Aja nu är hon förlåten. Men jag tycker i alla fall inte om när man säger åt andra vad man ska göra med sin häst när man inte gör det själv!

2010-11-26 @ 19:39:23
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: sara

kan hålla med idg om att man borde vara med sccepterbar inom hästsporeten....

Om du behöver rida med snokrem så behöver du det och om du vill ha en hobby häst vill du det....

'Ingen ska dömma dig för det....



Kan också bli riktigt irriterad på sånt!

Jag blir dömd för att jag håller på med trav och ridnig hela tiden

2010-11-26 @ 20:28:16
URL: http://emelont.blogg.se/
Postat av: Tova

Jag satsar ju t.ex på att komma till ponny-SM med Vera. I dressyr då.. ;)

Men kommer jag inte så långt, så gör det absolut ingenting för mig. Vi kommer dit vi kommer och ska bara se till att ha kul på vägen dit. Jag får ju att jag aldrig ens komemr att kunna tävla LA (vilket jag är säker på att jag kommer kunna göra)



Din häst, du bestämmer över den, jättebra text och håller med dig fullt ut! :D

2010-11-27 @ 08:18:58
URL: http://kazince.blogg.se/
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

har också haft en sån, som först inte vågade skriva mail, riktigt namn elelr ngt. hängde ut henne i blgogen så hon fick förklara sig och sedan kom hon med klena argument som änd¨å inte höll i längden

2010-12-02 @ 18:10:23
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0