Sadlar i bakvikt

Sadlar i bakvikt är det väldigt ofta man ser. Många har otroligt låga krav på hur en sadel ska ligga för att ligga bra. Vet vissa med attityden att det räcker med att kanalen inte tar i ryggen/manken så ligger den bra. Bad bad bad.

Det vanligaste felet jag ser är folk som har sadlar som ligger i bakvikt. Tyngdpunkten är alltså alldeles för långt bak motför var den bör ligga.

Rider man i en sadel i bakvikt så drabbas både häst och ryttare. Hästen, för att den inte kan arbeta lika bra som den hade kunnat i en sadel som ligger i balans, och iom att det mesta av ryttarens vikt hamnar på bakdelen utav sadeln kan det göra att hästen får ont i ryggen eftersom inte sadelns funktion, att fördela vikten jämnt över ryggen, fungerar.  Ryttaren, genom ryttaren hamnar så långt bak i sadeln hamnar man väldigt lätt i stolsits och blir allmänt motarbetad av sadeln.

Jag skulle aldrig kunna ha en sadel som ligger i bakvikt. Främst för hästens skull. Och gud vad jobbigt att rida och försöka bli bättre som ryttare när inte sadeln ger en rätt förutsättningar.

Jag har i 4 år provat ut sadlar åt mina hästar, gjort misstag och lärt mig av dom. Valde att gå den hårdare vägen och lära mig själv. Har därför provat minst 30 sadlar åt Bellie. Främst dressyrsadlar var svårt att hitta, trots superbra tips från duktiga människor etc. Men det har ändå inte blivit bra. Hittils är det två st dressyrsadlar som legat bra på min prinsessa.

Tänkte lägga ut lite bilder på sadlar jag provat på henne som legat i bakvikt, och som jag ofta ser på andras hästar.

Wintec 500 dressyr, xvid. Extremt mycket i bakvikt + för svängd.


Claridge House, vid. I bakvikt och något för svängd i bommen.


Griffin T4 xvid. Helt fel sadel bara, extrem bakvikt, för nära manken och något för svängd.


Lemetex Alpina normal mot vid. Bakvikt


Prestige Green (?) star, 36. Bakvikt och för svängd i bommen


Cliff Barnsby Harlequin xvid. Massa bakvikt


Knights Lady Hawk, xvid. Bakvikt och för svängd


Wintec Isabell Werth, xvid. Bakvikt


Lägg märke till att många av sadlarna är i de bredaste bomvidderna, men ändå ligger i bakvikt. Ofta beror bakvikt på att sadeln är för smal, men många av sadlarna jag testat har kunnat ligga hur nära manken som helst och ändå ligga i bakvikt.

Bellie har en väldigt rak rygg, och har tyngdpunkten väldigt långt fram. Förstå vad svårt att hitta en bred, rak dressyrsadel med tyngdpunkten långt fram. Inte det lättaste. Är väldigt glad över att jag hittat Tekna som passar oss båda.

Man kan uppleva att den är något för svängd för Bellie, men det är rundbossor vilket gör att den ska lätta. Dock inte riktigt lika mycket som den gör på B. Men eftersom hon gick en miljon ggr bättre i denna än i någon annan sadel jag haft, som då legat efter konstens alla regler så fick det bli en sådan. Jag kunde ge extremt lätta hjälper och vi bara flöt fram på moln i den, så det var ingen tvekan om att det var en sådan vi skulle ha.

Den har hjälpt mig som ryttare otroligt mycket. Alla som vet hur jag satt förut och ser ut jag sitter i dressyrsadeln nu vet vilken enorm skillnad det är på min sits. Och Tekna är den enda sadel jag kan sitta ner i traven med. Jag kommer åt Bellie superlätt i denna. Den gör underverk helt enkelt!

Tekna dressyr, omvärmd 33a, alltså en 34a


Hoppsadel var däremot lättare att hitta, dock verkligen inte LÄTT. Många var på tok för svängda.
Detta är en väldigt gammal bild, hade padd där av någon anledning. Har inte padd nu, och jag anser att man inte ska ha det. Sadeln ska passa ändå.

T6 showjumper. Nu har hon vid-järnet i.



Observera att detta är mitt sätt att se på saken och ingen av er behöver tycka likadant, utan håller ni inte med så gör ni inte. Alla har vi olika åsikter.

Förstår ni hur jag menar? Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Frida

Håller med dig! Oj vad många sadlar du provat!! Har du hittat både hopp och dressyr nu? Jag tycker dock inte att alla sadlar du visade på bild låg i extrem bakvikt. Men det kanske såg värre ut i verkligheten.



Svar: Ja tekna dressyr är bra den ;) ligger väldigt bra också!

2010-11-17 @ 18:28:35
URL: http://equest.blogg.se/
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R Gs

kul med fler ridtravare :D

din ser jättefin ut (:

2010-11-17 @ 18:57:38
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: henke

hej, jag har ett träns till salu, med matchande martingal/brösta :))

2010-11-17 @ 20:05:34
URL: http://henkelundberg.blogg.se/
Postat av: Tova

sv: Tack för att du tror på mig, trots allt.

Ryggningen var aldrig menad som en bestraffning, utan bara att jag ville få koll på henne. (när jag vände henne direkt så hoppade hon bara runt, lyssnade mycket bättre på ryggningarna)

Men ska tänka på det!

Tar gärna åt mig en massa tips :)

2010-11-17 @ 20:47:52
URL: http://kazince.blogg.se/
Postat av: Anna

Oj, är hon så bred över ryggen o: Hon ser nt ut att va så bred xD

2010-11-17 @ 22:49:07
URL: http://withcrazyhorse.blogg.se/
Postat av: Klara

Väldigt intressant måste jag säga! Håller på att kolla sadel till Grållan, tror du att tekna skulle passa? Rent spontant bara, för hon är ju VÄLDIGT rak i ryggen! Du får gärna kolla den uppställda bilden i min blogg och säga vad du tror, för jag har aldrig sett en tekna i verkligheten så att säga :)

2010-11-18 @ 06:41:17
URL: http://klaraskrabater.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilket kul och intressant inlägg =) Gillar din blogg! Visst går din häst ute/lösdrift? på nätterna? Kan du inte berätta lite om hur det funkar, fodringar osv, gärna lite bilder också ;) Håller på att kolla runt lite om hur det funkar i olika stall osv. Ha en bra dag!

2010-11-18 @ 11:52:01
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

bra inlägg!

2010-11-18 @ 13:28:18
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Q

Jag är inte vidare kunnig även om jag gått kurser och så ..Men jag håller inte med dig ang prestigen och werth sadlarna även en del av de andra ..Prestigen och werthen har sitpunkten längre bak än övriga sadlar därav han man uppleva dem som i bakvikt.Det man får försöka göra är att tänka på hur bommen är formad inne i sadeln i första hand för det är det som är hela principen med just bomsadlar.Samtliga sadlar är dock fel för din häst ..det håller jag med om.

2010-11-18 @ 14:08:48
URL: http://qodrofenia.bloggagratis.se
Postat av: Q

Nu pratar inte jag om sittpunkten i den bemärkelsen.Det är en sak var ryttaren placeras och var fördelningen hamnar på själva bommen.Vilket jag vill utgå i från för hästens skull.Sadeln ska ju vara avvägd för både häst och ryttare.Det är bommen som måste vara utformad efter hästens rygg för att den ska bli väl avvägd.Det som ser bra ut behöver inte var rätt..det är därför det är så svårt med sadlar.

Går man bara på vad man ser för ögat

kan jag på sätt och vis förstår jag hur du tänker.

Men det gör ändå inte att någon av dessa är i bakvikt på det sätt du vill påstå. Werthen är ju helt fel för din hästs ryggtyp varesig den är i bakvikt eller ej tex.. men det vet du ju om =)

Tycker du ska fundera på hur du tror bommen är avvägd på de sadlar du tycker ligger bra..

Inget illa menat vilket jag hoppas du förstår.

Hittade en hyfsad artikel på Agrias sida som tidigare publicerats i hästfocus sök på Nicolai Jarløv på agrias sida så får du upp artikeln.



mvh/Q

2010-11-18 @ 17:49:31
URL: http://qodrofenia.bloggagratis.se
Postat av: Q

Jag sa att Werthen inte var rätt.Tänker inte uttala mig om de sadlar du har i dagsläget eftersom hästen uppenbarlige "sagt" att det fungerar och arbetar villig och väl.I bland blir det inte optimalt ur ett perspektiv av det man ser.Men hästen visar att den trivs och rör sig ändå ledigt och avslappnat hästen har ju alltid sista ordet.

Precis som du säger är det ofta problem när hästarna har tyngdpunkten långt fram precis som B har och man får ofta då för att hitta en sadel leta bland de lite dyrare för att få något som passar.Mycket pga att de mer genomtänkta sadelmärkerna har detta med i beräkningen.Det är först nu det kommit billigare alternativ med tyngdpunkten längre fram.Det jag menar med att tänka på bommen i de sadlar du i dag har och även på de andra är för att du på så sätt kommer lära dig mer..Jag brukar försöka visionera eller hur det stavas?! =P hur bommen ser ut inne i sadeln för att få en bättre bild av helheten i utprovningen så att säga. Jag klär av sadeln in till bomen och hästen in till skelettet så att säga.

Sadlar är verkligen skit svårt och jag funderar stark på att åka iväg med båda mina till våren eller tidigare beroende på hur dom utvecklas. för jag törs inte laborera själv.=/

2010-11-18 @ 18:14:33
URL: http://qodrofenia.bloggagratis.se
Postat av: Sanna

Vilket bra blogginlägg! Jag håller med om att man ser många sadlar i bakvikt.

2011-03-02 @ 21:15:02
URL: http://sannasant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0